Parken sydet av liv, de besøkende koste seg, barna lekte i vannet, været var upåklagelig og det kunne ikke vært en finere dag for åpningen av Klosterenga park og folkefest. Foto: Jørgen Rist Holmen, Kulturetaten, Oslo kommune.

I dag åpnet Klosterenga park – østkantens nye perle

Det ble storslått feiring da Oslo kommune offisielt åpnet sin største kunstinvestering siden Vigelandsparken, Klosterenga park. Med et overveldende oppmøte og en atmosfære av begeistring og forventning, ble åpningen av Klosterenga park en minneverdig seanse.

Subdans Minons åpnet showet med en fantastisk freestyle dans og Mannskoret skapte god stemning. Det ble holdt engasjerte taler om parken, kunsten og det viktige miljøaspektet ved åpningen av Hovinbekken. Oslo kommune har bidratt til at parken kunne bli en realitet, og har lagt 180 millioner i potten.

Bård Breiviks visjon
Drømmen til kunstneren Bård Breivik var en flerkulturell park med en åpen bekk rennende gjennom kunstelementer med steintradisjoner fra ulike deler av verden. Dette skulle bidra til respekt mellom ulike kulturer, og en grønn oase med rom for økt forståelse og samhold.

En attraksjon både lokalt og internasjonalt
– I denne delen av byen er det mange som bor i leiligheter og hus som ikke har uteområder – verken hage, balkong eller veranda. Da er det ekstra viktig med store, gratis møteplasser som dette her utendørs. Det er bra for helsa, bra for humøret og bra for samholdet. Her kan dere treffe naboer og kjente – og de som ennå er ukjente. Jeg både håper og tror at denne fantastisk fine parken blir en attraksjon ikke bare lokalt her i bydelen, men at den får besøk fra hele Oslo og hele verden, sa byrådsleder Raymond Johansen.

Kunsten får oss til å tenke og føle
– Jeg mener kunst er like viktig som annen infrastruktur i byen vår. Kunsten får oss til å tenke og føle. Kunsten gjør oss til mennesker, og ikke maskiner. I Oslo kommune investerer vi i kunst fordi vi mener at alle, og ikke bare noen få med god råd, skal oppleve hva kunst gjør med deg som menneske, sa byråd for kultur, idrett og frivillighet, Omar Samy Gamal.

Et stort løft for miljøet
Byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav satte fokus på miljøperspektivet, åpningen av Hovinbekken og hvor viktig det er for et bærekraftig bymiljø.

Flerkulturelle bånd og vennskap kan skapes
Det ble også holdt en nydelig tale hvor Kjetil Thorsen, gründer av Snøhetta, venn og tidligere styremedlem i boet etter kunstneren Bård Breivik, la vekt på Breivik’s intensitet og grenseløshet. Han roste kunstner Kristian Blystad og arkitekt Jørn Skaare som har ført det kunstneriske arbeidet videre, og premierte det gode tverrfaglige samarbeidet i teamet bak parken. Det å skape, er en gave til oss alle. Han snakket om vannet som renner gjennom kunsten, natur og kultur i samspill, at tilgjengelig kunst og kultur forener uten å måtte gi avkall på sin særegenhet, at vi må være tett på det vi skal elske, og at flerkulturelle bånd og vennskap kan skapes.

Frukttrær og en perle av en park
Ordfører Marianne Borgen avsluttet seansen med å vanne et epletre som skal plantes i parken. Det er allerede flere frukttrær plassert i den gamle eplehagen.

– Dette er en festdag for hele denne bydelen. Klosterenga har i mange år vært et populært sted for naboer, barnehager og skoler. Endelig får vi fullført hele det visjonære parkprosjektet. Oslo øst fortjener virkelig en sånn perle, sa den entusiastiske ordføreren.

Fakta

Klosterenga park: Klosterenga park er en bydelspark i Bydel Gamle Oslo og Oslos nye skulpturpark hvor vann og kunst møter hverandre. Kunstprosjektet begynte allerede på 1990-tallet og er fullført etter kunstner Bård Breiviks visjon. Parken er en av de mest omfattende offentlige kunstsatsingene i nyere norsk historie. Parken har fått nye turstier, toalettanlegg, benker, og masse nye planter.

Bård Breivik og Kristian Blystad: Bård Breivik (1948-2016) var en av Norges mest profilerte billedhuggere. Breivik har et rikt og variert kunstnerskap som inkluderer flere offentlige skulpturer og utsmykninger i stein og metall, blant annet prosjektet Citadel på Skøyen i Oslo og Torgalmenningen i Bergen. Kristian Blystad ble kunstnerisk leder etter at Bård Breivik gikk bort, og fortsatte prosjektet i samarbeid med arkitekt Jørn Skaare. Blystad har utformet de resterende steinelementene etter skisser fra Breivik, i tillegg til å lage egne verk.

Hovinbekken: Hovinbekken rant tidligere under parken i en kulvert. Nå renner den gjennom Klosterenga i et system av renner, kar, vanntrapper og basseng. I samspill med de ulike skulpturene, er bekken hovedmotivet i skulpturparken.

Møte klimaendringer: For å møte klimaendringene med kraftig regn og mye tørke, er det viktig å la bekker og vassdrag være åpne og synlige. Mange av Oslos bekker ligger i rør under bakken, når de kommer opp i dagslys igjen hjelper de til med å ta unna store vannmengder, og bidrar til at dyrelivet og planteliv blomstrer.

Klosterengas venner: Frivillig nabolags- og interesserorganisasjon, med mål om å jobbe for ferdigstillelse av parken. Høy interesse for å bevare den grønne lungen i nabolaget, samt gi kunsten mer oppmerksomhet.

Finansiering: Kommunen har investert totalt 180 millioner kroner i i kunstparken og bekkeåpningen, fordelt på Vann- og avløpsetaten, Bymiljøetaten og Kulturetaten. Kunsten inngår i Oslo kommunes kunstsamling.

For mer informasjon

Synne Strand Mugaas
Kommunikasjonsrådgiver og prosjektleder for åpningsarrangementet,
Vann- og avløpsetaten