Nå kan man enkelt booke lokaler for kortere perioder i Gamle Munch. Foto: Munchmuseet

Nå er det mulig å booke lokaler i Gamle Munch

Det er to rom, Foredragssalen og Prosjektrommet, som det nå er mulig å låne. Enkeltarrangement og lån for kortere perioder blir prioritert, og rommene er ledige i perioden 5. november til 19. desember. Forespørsel om å booking gjøres enkelt via nettsiden.

Det er overveldende og gøy å se all aktiviteten som skjer på Gamle Munch. Med bookingløsningen kan vi få til enda mer. Jeg gleder meg til å se hva som kommer framover, til glede for folk i nærmiljøet, sier Omar Samy Gamal, byråd for kultur, idrett og frivillighet.

Det gamle museet på Tøyen skal fortsette å fungere som et kulturhus for Oslos befolkning. Så langt i høst har det blant annet vært Oslo Arkitekturtriennale, jazzfestival og dragteater i bygget, og nå ønsker kommunen å fylle huset med et mangfoldig kulturprogram frem mot jul.

Ungdommer fra Tekstlab i Gamle Munch. Foto: Shanti Brahmachari

Hvem kan søke?

• Lokale aktører (organisasjoner, lag, foreninger og sosiale entreprenører)
  • Aktører som rekrutterer og involverer innbyggere fra Bydel Gamle Oslo
  • Kunst- og kulturaktører fra andre deler av Oslo

Det er mulig å legge inn forespørsel for å låne Foredragssalen og Prosjektrommet i perioden. Det er gratis å låne lokalene, men man må betale 1500 kroner for renhold.

Det er godt å se aktivitet i huset igjen, og løsningen for enkeltlån åpner for at enda flere kan få muligheten. I uttestingen av hvordan bygget kan brukes fremover er vi opptatte av at kulturtilbudene brukes av nærområdet og lokalmiljøet. Vi oppfordrer både frivillige og profesjonelle til å benytte seg av lokalene, sier Stein Slyngstad, direktør i Kulturetaten.

Oslo arkitekturtriennalen fyller det gamle museet med et halvt tonn lego på søndager. Foto: Jon André Fosstvedt

Om lokalene i Gamle Munch

Det gamle museet på Tøyen har siden 1960-tallet vært en nasjonalt viktig kulturarena. Nå skal bygningen tas i bruk på en ny måte, etter at Munchmuseet flyttet ut. I perioden august-desember 2022 leies deler av bygningen ut til byens kulturaktører for å se hvordan ulike kulturaktiviteter fungerer i anlegget. I tillegg har lokale foreninger kontorplasser på museet i perioden. Permanent etterbruk av eiendommen er ikke enda bestemt.

Tøyen Sportsklubb i Gamle Munch. Foto: Øystein Olsen Amdam

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse.
Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken, Oslo biennalen og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.