Nytt liv på Gamle Munch

Nytt liv på Gamle Munch

Nå er beslutningen om hvilke leietakere som skal fylle det tidligere Munchmuseet på Tøyen ut 2023 avgjort, og det kommer inn en rekke nye aktører. En ny hussjef er også på plass. – Visjonen for Gamle Munch er å skape en åpen, inspirerende, inkluderende og mangfoldig kulturarena sammen med byens små og store kulturaktører, sier Omar Samy Gamal, byråd for kultur, idrett og frivillighet.

– Byens innbyggere vil få oppleve teater, visuell kunst, gatekunst, workshops, kurs, scenekunst, filmvisninger, debatter og ulike musikkuttrykk i det gamle museet. Huset skal fylles med liv til glede lokalt, men også for hele byens befolkning. Tilbud for og med barn og unge er prioritert samt aktiviteter som bidrar til å gjøre bygget tilgjengelig for flest mulig, sier Stein Slyngstad, direktør i Kulturetaten.

Aktører med variert kulturaktivitet
Ved søknadsfristens utløp 1. mars 2023 var det kommet inn 44 søknader.

Dette er søkerne som nå er tildelt lokaler i Gamle Munch: Stiftelsen Tekstlab, AKKS Oslo, Tøyen Orkester, Tøyen Sportsklubb, Tøyen Legoklubb, Tøyen Unlimited, Company B. Valiente, Purple Dragons, Stiftelsen Fortellersentrum, Kulturplattformen TBA, Bård Breivik AS, Streetart Norge AS, Oslo Teatersenter, Lars Andreas Berg og Tore Hansen.

Publikumsrettet kunst-, kultur- og nabolagsaktivitet
Målet med aktiviseringsperioden er å fortsette uttestingen av bygget til andre formål enn ren museumsdrift. Det er i hovedsak arealer som er tilpasset publikumsaktivitet som nå er tilgjengeliggjort ut året. I behandling av søknadene ble det lagt vekt på sammensetning og mangfold. Utlysningen var rettet mot lokale aktører (organisasjoner, lag, foreninger og sosiale entreprenører) som rekrutterer og involverer innbyggere fra bydel Gamle Oslo og nærmiljøet, samt byens kunst- og kulturaktører. Tiltak av utpreget kommersiell karakter ble ikke prioritert. Overordnede prioriteringer for tildelingen var:

· Aktivitet med lokal forankring
· Tilbud for og med barn og unge
· Kunst- og kulturaktivitet skapt av profesjonelle aktører
· Aktivitet som har fokus på sosial bærekraft og samarbeid med lokale aktører
· Aktivitet som bidrar til å tilgjengeliggjøre bygningen mest mulig og for et bredt publikum

Kulturetaten samarbeider med Oslobygg KF, Bydel Gamle Oslo og Deichman for å sikre midlertidig aktivitet i Gamle Munch fra 17. april og ut desember 2023.

–  Det er fantastisk å se huset fylles av liv, og teste ut hvordan det flotte bygget kan fungere som kulturell møteplass for ulike aktører, sier byråd Omar Samy Gamal.

Ny hussjef

– Linn Meyer Kongshavn er ansatt som ny hussjef på Gamle Munch, hun har lang erfaring fra kunst-, teater- og kulturfeltet og skal koordinere, jobbe med publikumsutvikling og få til den verdiskapingen og veksten på tvers vi er ute etter, sier Inger Jørgensen Bertelsen, seksjonsleder Publikum i Kulturetaten.

Vårens program lanseres snart på gamlemunch.no

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse, samt midlertidig aktivisering i Gamle Munch på Tøyen. Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.