Løveungen som mangler er den som sees til høyre på bildet. Vi har beregnet den til å være 40–50 cm lang. Foto: Kristoffer Horne

Nå skal skulpturen Løvinne med unger få ny løveunge

Den ene av de to løveungene i parken på St. Hanshaugen i Oslo ble meldt forsvunnet i 2004, og har vært etterlyst i media uten resultater. Nå inviterer Oslo kommunes kunstsamling via Norsk Billedhuggerforening til åpen prekvalifisering. Fra utvalget vil juryen invitere tre kunstnere til en lukket konkurranse.

En fortolkning
– Kunstnere inviteres til å lage en fortolkning av den forsvunne løveungen. Kunstneriske og konservatorfaglige hensyn tilsier at det ikke er hensiktsmessig å kopiere den forsvunne løveungen, sier Ingrid Skard Skomedal, konservator i Oslo kommunes kunstsamling.

Det finnes ikke god nok dokumentasjon til å skape en replika så den tomme plassen på plinten vil holdes av til minne om den forsvunne løveungen.

Ingen føringer for kunstnerisk uttrykk
– Vi ønsker at en ny løveunge står på en separat sokkel eller base nær løvemoren. Det er ingen føringer på kunstnerisk uttrykk eller form utover at det skal være en fortolkning av den forsvunne løveungen i en størrelse som tilsvarer «originalen», fortsetter Per Gunnar Eeg-Tverbakk, seniorkonsulent i Oslo kommunes kunstsamling.

Litt mer om Løvinne med unger
Skulpturen Løvinne med unger er sannsynligvis laget av den franske skulptøren Isidore Bonheur, men dette er ikke verifisert. Bonheur var en kunstner kjent for sine dyreskulpturer. Løvinne med unger finnes også i andre varianter og størrelser rundt omkring i verden. Skulpturen er laget i støpejern og malt sort. Skulpturer i støpejern er sjeldne fordi mange ble smeltet om for å lage våpen eller ammunisjon under første og andre verdenskrig.

Skulpturen ble gitt i gave til Oslo kommune i 1891 av ingeniør Carl Michael Eger (1843–1916). Eger var med på utviklingen av Manhattan og bygde opp firmaet Hecla Iron Works i New York sammen med en dansk ingeniør og arkitekt, Niels Poulsen. Eksempler på byggeprosjekter Hecla Iron Works var involvert i er Flatiron Building, Dakota House, Grand Central Station, New York Stock Exchange, Statue of Liberty, Williamsburg Bridge og en rekke av New Yorks T-banestasjoner.

Tidligere dyrehage på St. Hanshaugen
Fra 1817 brant det hvert år et stort og lystig St. Hansbål på den tidligere hestegravplassen Mærrahaugen som etter hvert skiftet navn til St. Hanshaugen for å få bedre omdømme. En «engelsk park» ble anlagt med beplantning av trær og fjellknauser som gjorde området til et hyggelig eldorado med stier, bekk og dam. Frem til 1918 inneholdt parken også en dyrehage, med blant annet bjørner og aper.

Oslo kommunes kunstsamling
Oslo kommunes kunstsamling består av kunst som er tilkommet ved direkte oppdrag til kunstnere, utlyste konkurranser, gitt som gaver eller kjøpt inn. Kunstordningen arbeider for at profesjonell kunst skal prege og forbedre Oslos offentlige rom til glede for et allment publikum, og spesielt barn og unge.

– Nå gleder vi oss til å se de kreative søknadene som kommer inn til denne prekvalifiseringen, sier Eeg-Tverbakk.

Søknadsfrist er 15. mai 2023. Se full utlysning via Norsk billedhoggerforening