– I dette tilfellet får en eldre skulptur et nyere tilskudd. Et klassisk og et nyere kunstuttrykk vil da inngå i et direkte samspill med hverandre, dette er uvanlig, sier Tverbakk, kunstfaglig prosjektleder i Oslo kommunes kunstsamling.

Skal konkurrere om å lage ny løveunge

Kunstnerne Anders Dahl Monsen, Kjersti Wexelsen Goksøyr og Julia Vance er invitert videre til å delta i den lukkede konkurransen om å utføre oppdraget om å lage ny løveunge til Skulpturen Løvinne med unger i parken på St. Hanshaugen.

Eldre skulptur får nyere tilskudd
– I dette tilfellet får en eldre skulptur et nyere tilskudd. Et klassisk og et nyere kunstuttrykk vil da inngå i et direkte samspill med hverandre, noe som er uvanlig, sier Per Gunnar Eeg-Tverbakk, kunstfaglig prosjektleder i Oslo kommunes kunstsamling, Kulturetaten.

– Den nye løveungen skal stå på en separat sokkel eller base nær løvemoren. Det er ingen føringer på kunstnerisk uttrykk eller form utover at det skal være en fortolkning av den forsvunne løveungen i en størrelse som tilsvarer «originalen», fortsetter Eeg-Tverbakk.

Løveungen har vært bort i mange år
I 2004 ble den ene av de to løveungene rapportert forsvunnet fra skulpturen Løvinne med unger. Den siste dokumentasjonen som foreligger av skulpturen med begge løveungene på plass, er fra 1990-tallet, og løveungen er etterlyst i media uten resultater.

Nye innfallsvinkler til bevaring av kunst
– For Oslo kommunes kunstsamling er konkurransen om utformingen av ny løveunge til skulpturen Løvinne med unger spennende på mange måter. Den åpner for diskusjon rundt offentlig kunst som kulturarv og nye innfallsvinkler til bevaring av utendørs skulpturer, sier Ingrid Skard Skomedal, konservator monumentalkunst i Oslo kommunes kunstsamling, Kulturetaten.

Om konkurransen
Det kom inn 26 søknader til prekvalifiseringen. Deltakerne i den lukkede konkurransen mottar et konkurransehonorar på kr 30.000 for utarbeidelse av en skisse som viser løveungen plassert på en sokkel/base ved siden av/inntil skulpturen Løvinne med unger. Den som blir tildelt oppdraget mottar 600.000 til honorar og produksjon for å produsere kunstverket. Minnesmerket skal avdukes i september 2024.

Jury til åpen prekvalifisering og konkurranse
Linn Lervik, kunstner, oppnevnt av Norsk Billedhoggerforening.
Jan Freuchen, kunstner, oppnevnt av Norsk Billedhoggerforening.
Ole Rikard Høisæther, Generalsekretær for Oslo Byes Vel
Ingrid Skard Skomedal, Konservator NKF-N, Oslo kommunes kunstsamling
Per Gunnar Eeg-Tverbakk, Seniorkonsulent/kurator, Oslo kommunes kunstsamling

Sekretær for juryen er Norsk Billedhoggerforening
Oppdraget gjennomføres i tråd med Norsk Billedhoggerforenings konkurranseregler. Konkurransens infoside: www.norskbilledhoggerforening.no

Leder for juryen
Per Gunnar Eeg-Tverbakk, Seniorkonsulent/kurator, Oslo kommunes kunstsamling i Kulturetaten
E-post: pergunnar.eeg-tverbakk@kul.oslo.kommune.no
Mobil: 900 44 512

Oslo kommunes kunstsamling
Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning forvaltes og administreres av Kulturetaten som er Oslo kommunes fagetat for kunst og kultur. Etaten tilrettelegger for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Oslo kommunes kunstsamling har det faglige ansvaret for Oslo kommunes satsing på kunst i offentlige bygg og rom. Vårt formål er å skape gode og relevante kunstopplevelser for byens befolkning.