Anna Nordström – med rett til å speide etter nye trender

Anna Nordström – med rett til å speide etter nye trender

Hun er en av Europas fremste kaffeeksperter og har vunnet medaljer i både det svenske mesterskapet og VM. Til daglig arbeider hun som spesialkaffeansvarlig ved kaffebrenneriet Löfbergs, en jobb der det gjelder å holde seg oppdatert på det siste fra kaffeverdenen. Her er Anna Nordströms tanker om de heteste trendene akkurat nå.

Først av alt – hva gjør du for å holde deg oppdatert på alt som skjer i kaffeverdenen?
Jeg får input og inspirasjon fra mange ulike kilder, når jeg treffer andre som jobber med kaffe, naturligvis, og når jeg er ute og reiser. Så henger jeg en del på ulike forum på internett, der jeg følger alt fra individuelle baristaer og kaffebarer til store kaffeorganisasjoner. Når jeg finner noe som virker ekstra spennende, tester jeg det ofte ut selv på en av kaffebarene våre. Nå senest dreide det seg om Cold Brew med humle – veldig godt!

Hva kommer til å prege kaffeåret 2018?
Generelt blir det mindre jåleri og stereotyper og mer mangfold og autentisitet. Du trenger ikke å ha skjegg og tatovering – nå er alle, uansett kjønn, opprinnelse, seksuell legning eller annet velkomne i kaffeverdenen. Fortsatt kommer kalde drikker til å være i vinden samtidig som kunnskapen øker. Vi måler, veier og kontrollerer både vann, kaffe og utstyr i mye større grad enn før i jakten på den perfekte koppen.

Tre ting de som ønsker å følge med på trendene, absolutt bør få med seg?
Hm… Det skjer så mye spennende, men hvis jeg må velge tre trender, ville jeg nok trekke frem følgende:

1) Kald kaffe – Trenden med iskaffe og kaldbrygget kaffe er hetere enn noen gang. Nå handler det ofte om å finne spennende krysninger med andre drikker – for eksempel ved at en trykksetter en Cold Brew på samme måte som en stout (Nitro) eller tilsetter humle i drinker eller milkshaker. Her er det bare fantasien som setter grenser.

2) Smarte maskiner – Vi kommer til å bruke flere tekniske hjelpemidler i jakten på den perfekte koppen. Du vil sannsynligvis ikke klare deg uten en automatisk tamper når du skal lage espresso, eller en hipster-brygger, der du kan justere og styre alle tenkelige innstillinger med en app, alt etter hvordan du vil at kaffen skal smake.

3) Mindre sløsing – Sist, men ikke minst, kommer vi til å se holdbarhet i fokus. Alt som sparer ressurser, er lønnsomt og bra for miljøet. Kaffe er en del av matsvinnet, så å drikke opp det en har i koppen, er en selvfølge. I tillegg vil det handle om å bruke miljøvennlig emballasje og å lage te av kaffeblomster og kaffekopper, og møbler av kaffegrut. For noen uker siden oppdaget jeg en bedrift som selger spiselige krus, og la inn en bestilling med én gang.

Spennende! Og hva kommer til å være helt ute?
Du skal naturligvis la din egen smak få styre deg, og ikke trendene. Men hvis du ønsker å være helt tidsriktig, kan du gjerne droppe kaffe med veldig mye kumelk i. Hvis du likevel vil lage deg en stor latte, bruker du bare mandel-, soya- eller havremelk i stedet.

Helt til slutt – hva slags kaffe drikker du aller helst akkurat nå?
Der kom tusenkronersspørsmålet! Akkurat nå venter jeg på den nye avlingen av huskaffen vår fra Brasil, som vi selger på kaffebarene våre i Stockholm og Karlstad. En mellombrent kaffe med toner av fersken, nougat og melkesjokolade – blir ekstra god i presskanne eller med papirfiltrert håndbrygger.

Fem raske med Anna Nordström:

Brygg eller espresso? Brygg.

Lys- eller mørkbrent? Mellombrent!

Med eller uten melk? Uten.

Iskaffe eller kaldbrygget kaffe? Kaldbrygget – gjerne blandet med tørket humle.

Hjemme eller på kaffebar? Kaffebar. Jeg elsker summingen, duftene og det kreative miljøet.

Ulf Stensland

Pressekontakt Administrerende direktør +47 480 313 00

Pressekontakt Head of Communications +46 703 55 64 22

Det er mye lykke i en god kaffe

Kaffebrenneriet Löfbergs er et familieforetak som ble grunnlagt i 1906. I dag består vi av 340 kaffeelskere med tilholdssted i Nord-Europa. Vi deler samme pasjon for smak, trender og bærekraft. Vi omsetter for 2,7 milliarder svenske kroner og er en av verdens største innkjøpere av økologisk og Fairtrade-merket kaffe. Löfbergs er en del av Löfbergs Group som også eier varemerkene Peter Larsen Kaffe og Kobbs.