​Få jobb under krisen med en CV som skiller seg ut

​Få jobb under krisen med en CV som skiller seg ut

Under koronakrisen er det viktigere enn noen gang å ha en gjennomtenkt og skreddersydd CV, mener Solveig Finboe i Manpower. Her er hennes beste råd.

Norge har for tiden den høyeste arbeidsledigheten siden krigen. Men samtidig finnes det jobbmuligheter for dem som virkelig vil, mener Solveig Finboe, regiondirektør for Midt- og Nord-Norge i Manpower.

– Selv om flere bransjer har stengt ned, er det andre bransjer som skriker etter folk. De kandidatene som skiller seg ut, er de som snur seg etter hvor behovet er, sier hun.

Finboe mener de som har fått mer ledig tid nå, bør bruke anledningen til å oppdatere CV-en sin. Det betyr ikke bare å legge inn den siste jobben du har hatt, men å reflektere over hva som er dine nøkkelkvalifikasjoner og hvordan du kan løfte dem frem.

–CV-en din skal ikke bare være en oppramsing av arbeidshistorikken din. Den skal formidle et budskap om hvem du er, hva du står for og hva målene dine er. Det handler om å gjøre den som leser CV-en din, nysgjerrig.

Legg vekt på hva du har lært

Finboe anbefaler å starte CV-en med en «pitch», et kort avsnitt som forteller hvem du er og hva du kan.

– Her gjelder det å være mest mulig presis om hva som gjør deg til en god arbeidstaker. Bruk god tid på å reflektere over hva du vil si, og på å sparre med venner og familie.

De nøkkelkvalifikasjonene du velger å trekke frem i pitchen, bør du også løfte frem i stillingsbeskrivelsene.

– Trekk frem målbare ting som sier noe om hvordan du presterte, istedenfor å bruke plassen på å beskrive hva stillingen gikk ut på. Og husk et profesjonelt bilde.

Det er én egenskap Finboe mener skiller seg ut.

– Læringsvillighet er den viktigste egenskapen i dagens arbeidsmarked, hvor omstillinger skjer stadig raskere. Det gjelder på tvers av bransjer og fag. Uansett hva du har gjort tidligere, bør du legge vekt på hva du lærte av å gjøre det.

Meld deg til tjeneste

Finboe understreker at de som sliter med å finne ny jobb nå, kan gjøre mye for å forbedre CV-en sin i mellomtiden. Blant annet finnes det mange kurs og sertifiseringer man kan ta over nett for å tilegne seg ny kompetanse.

Enda mer utbytte mener Finboe man kan få gjennom å melde seg som frivillig.

– Å ha frivillig arbeid på CV-en sier mye om hvem du er, og hva du brenner for. For mange kan det også gi mening under krisen.

Men for å få jobb under krisen, er det viktigste likevel å være på ballen: å være raskt ute med å ta kontakt med mulige arbeidsgivere, søke jobber og registrere seg hos bemanningsselskaper.

– Noen som blir permittert, tenker kanskje «ja, ja, jeg får jo lønn uansett». Andre kaster seg rundt og prøver nye ting. Det viser fleksibilitet og læringsvillighet!

Tilpass CV-en hver gang

– Når så mange leter etter ny jobb samtidig, er det viktigere enn noen gang å spisse CV-en, sier Finboe.

Med det mener hun å tilpasse CV-en til hver enkelt arbeidsgiver. Siden arbeidsgivere ser etter forskjellige ting, lønner det seg ikke å sende samme CV til alle.

– Det er lurt å lage en hoved-CV først, som fungerer som et fast utgangspunkt. Når du skal søke på en jobb, kan du lage en tilpasset versjon, der du endrer på rekkefølge, formuleringer og hvilke egenskaper du velger å løfte opp.

Hun poengterer imidlertid at man ikke bør gå for langt, og skryte på seg egenskaper man ikke har.

– Hvis du bare kopierer noe som høres bra ut, vil du bli avslørt med en gang. Alle har sine sterke sider. Du må finne ut hva dine er.

Om Manpower

Manpower er Norges største og ledende bemanningsbyrå. Vi bemanner og rekrutterer til privat og offentlig sektor. Siden starten i 1965 har vi bistått med å få over en halv million mennesker i jobb, og hvert år er nærmere 20 000 dyktige mennesker i jobb gjennom oss, via rekruttering eller innleie. Solid erfaring, innovative og fleksible løsninger, samt DNV GL sertifiserte rådgivere gjør oss til den komplette leverandør for våre kunder.