Norge vertsnasjon for årlig seminar i komiteen for humanernæring og helse i IMS

15 – 18. juni avholdes den årlige konferansen i komiteen for humanernæring og helse i International Meat Secretariat i Oslo. Norge er årets vertsnasjon og MatPrat og Animalia står for selve arrangementet.

International Meat Secretariat er en global organisasjon hvor medlemmene jobber direkte, generisk eller med forskning på rødt kjøtt. Det jobbes med ulike spørsmål knyttet til kjøtt, som dyrevelferd, bærekraft, økonomi og humanernæring. I tillegg jobbes det på artsnivå. Deltakerne på konferansen kommer fra ulike steder i verden, og både Australia, Canada, Danmark, Frankrike, New Zealand, Norge, Sør-Afrika og England er representert.

I tillegg til en profesjonell utviklingstur til Norilia, skjæreanlegget til Animalia og besøk hos en bonde, blir det to fullspekkede dager med presentasjoner av ny forskning, og diskusjoner omkring globale spørsmål og temaer knyttet til kjøtt og helse.

Det blir blant annet holdt foredrag av gjesteforeleser Dr. Ridoutt som er ledende forsker ved Australias nasjonale forskningsinstitutt (The Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation). Hans fagområde er bærekraftige livsløpsvurderinger som er knyttet opp mot landbruksproduksjon, matsystemer og bærekraftige dietter. I tillegg blir det foredrag av Dr. Amirsalar Samkani fra Bispebjerg hospital i København, og ph.d.-student Christina Steppeler fra Norges miljø- og biovitenskaplige universitet.

«Det har så langt vært en spennende konferanse som har utvidet vår kunnskap, noe vi vil bruke videre i vårt arbeid med IMS og i det individuelle arbeidet som gjøres i hvert av landene. Vi vil takke våre norske kollegaer så mye for deres generøse gjestfrihet» forteller leder for komiteen Mary Ann Binnie.

• animalia
  • ims

MatPrat er kommunikasjonsplattformen til Opplysningskontoret for egg og kjøtt, og er Norges fremste kompetansesenter for matopplysning. Vi bidrar med matinspirasjon, -informasjon og -kunnskap, og jobber merkenøytralt på oppdrag fra den norske egg-og kjøttproduserende bonden.