Siv Stenseth

Blogginnlegg -

Arbeidsflyten #4 Siv Stenseth, konserndirektør for kommunikasjon, Sparebanken Hedmark

De siste tre ukene har vi intervjuet noen av våre dyktige kunder, og vi har snakket om innholdsproduksjon, engasjering av målgrupper og analyse. For å runde av denne serien har vi snakket med Siv Stenseth, konserndirektør for kommunikasjon i Sparebanken Hedmark om hvordan de bruker medieovervåkning i sine kommunikasjonstiltak.

Hvilken verdi gir medieovervåkning til deres kommunikasjonsarbeid?
- Det er sentralt for oss å kontinuerlig kunne følge med på de daglige oppslagene og vite hvordan vi blir framstilt i ulike medier. Slik kan vi gjøre korrektive tiltak hvis nødvendig. Ved hjelp av en feed på intranettet kan alle medarbeidere fortløpende få et bilde av hva som skrives om oss og hva de eventuelt kan få spørsmål om fra kunder.

- Det er også viktig med analyser. Vi ønsker å se hvordan vi når gjennom i mediene sammenlignet med konkurrentene, både hvor synlige vi er, hvordan oppslagene vinkles og hvordan vi når fram med relevant informasjon. Det er også bra å måle hvilke temaer vi får omtale på. Her jobber vi strategisk i henhold til bankens overordnede mål.

Har det skjedd at dere har endret kommunikasjonsstrategi eller format på innholdet deres basert på hva folk skriver om dere?
- Det hender vi følger opp saker og gjør tiltak for å endre en sak, spesielt hvis noe blir feil framstilt. Vi kan for eksempel lage alternative oppslag i sosiale medier eller andre medier for å legge fram vår versjon av en sak der vi opplever ufullstendig dekning.

Endrer dere innholdet etter hvilke kanaler dere ser folk gir dere mest tilbakemeldinger på?
- I sosiale medier gjør vi det. Eller vi følger tett opp med gode svar og har beredskap der vi antar at det kan komme spørsmål eller reaksjoner.

Hjelper medieovervåkning dere med å bygge relasjoner til journalister eller andre influencers som er viktige for dere?
- Nei, vi har god oversikt og gode kjennskap til mediene og journalistene i vårt dekningsområde. Nå som vi fusjonerer med Bank 1 Oslo Akershus er det nyttig å få bedre oversikt i dette nye markedsområdet.

# # # #

Hvis du vil ha flere tips og triks til hvordan du kan jobbe med kommunikasjon, bør du ta turen på Mynewsday i Oslo 5. april på Gamle Museet selskapslokaler!