​Dette er innholdsmarkedsføringstrendene du burde ha fått med deg i 2019

Blogginnlegg -

​Dette er innholdsmarkedsføringstrendene du burde ha fått med deg i 2019

2019 har vært et fartsfylt år for innholdsmarkedsføring. Vi har sett enorm vekst og interesse for faget og arbeidet som gjøres av bedrifter og merkevarer, og vi har sett en økt forståelse og engasjement blant forbrukere.

Å være en god innholdsmarkedsfører handler om å imøtekomme og informere leads, forbrukere og potensielle kunder. Vi skal aktivt bruke innhold til å skape tillit og gode relasjoner. En stor del av jobben er å hjelpe forbrukere finne den informasjonen de behøver for å ta en god, og fornuftig, kjøpsbeslutning.

Det er ikke alltid like lett å navigere medielandskapet hvor trender skifter med vinden og kommunikasjonsplattformer byttes ut og glemmes i rekordfart. Derfor har vi har laget en oppsummering av trender, produkter og ideologier vi mener har preget 2019, og som kan komme til å spille en stor rolle i utviklingen av innholdsmarkedsføring i 2020.

Vi bruker mer enn en fjerdedel av tiden vår sammen med digitalt innhold.

Det siste tiåret har sett en enorm økning av visuelt innhold på nett. Dette har bidratt til å endre måten vi kommuniserer, handler varer og tolker verden.

Mye av skylden kan plasseres på bedre infrastrukturer som gjør strømming av høykvalitetsvideo over mobilnettet mulig, men visuelt innhold er også svært enkelt å konsumere.

85 % sier de ser videoinnhold hver måned, og video er langt på vei det foretrukne mediet blant forbrukere. Vi er så glad i videoinnhold at det estimeres at 82 % av all internettrafikken vil være video innen 2021.

Det spekuleres også i hvorvidt A.I. (maskinlæring) spiller en rolle i å holde oss på nett. Forvent å se flere etiske debatter i 2020 rundt dette. Reflekter rundt det innholdet du ser hver dag. Mest sannsynlig er brorparten video. Det er heller ikke alltid tilfeldig hva du vises i sosiale medier.

Kommersielt innhold økte i 2019. Kanskje ikke rart når forbrukere etterspør godt, relevant og underholdene innhold uten å ha en ren preferanse om hvem som er avsender. Samtidig sier 88 % av markedsførere at de fornøyde med ROI-ene innhold gir.

Våre tips til deg som ønsker å satse på videoproduksjon i 2020:

• Skap videoinnhold som føles ekte og er transparent.
  • Eksperimenter med live-videoer på Facebook eller Instagram.
  • Gå i dybden på et tema.
  • Produser lengre videoer, men kun i de kanalene det forventes (YouTube, hjemmeside, mm.).

TikTok og sosiale medier er fortsatt viktige kanaler - hvis du har kapasitet til å drifte de

TikTok, den Kinesiske videoappen som lar deg laste opp 15-sekunders-videoer, tok verden med storm i 2018 med over 500 millioner aktive brukere. Appen fortsatte å vokse i 2019.

Vi så i 2019 at både merkevarer og kjendiser flokket rundt TikTok. Flere, som Redbull, VG og The Washington Post, laget egne kontoer med egenprodusert innhold, men TikTok så også en kraftig økning i annonsepenger.

Instagram jobber med å fase ut “likes counts” og har lansert funksjoner som hjelper brukere selge sine produkter direkte i plattformen. At sosiale medier bygger ut funksjoner for å gjøre kjøpsreisen enklere for forbrukere er en trend vi forventer vil styrkes i 2020, og kan komme til å endre måten mote, og handelsselskaper promoterer og selger sine produkter.

“Closet accounts” er et eksempel på en trend som har blomstret som resultat. “Closet Accounts” er Instagram-kontoer som legger ut bilder av antrekk kjendiser går med, priser, hvor du kan kjøpe det og i noen tilfeller, rimelige alternativer. Instagrams nye funksjoner gjør at man kan linke til handelspunkt direkte i innlegget. Flere av “Closet Account-ene” rapporter ofte stiler og antrekk før tradisjonelle medier kommer på banen.

Med det sagt er det ekstremt viktig at du ikke hopper på en sosial plattform kun for å være en del av den nyeste trenden. All din kommunikasjon, og spesielt gjelder dette innholdsmarkedsføring, må være bundet i en strategi.

En enkel måte å finne ut av om du bør være på en plattform er ved å stille seg selv to enkle spørsmål:

1. Har jeg kapasitet til å vedlikeholde kontinuerlig produksjon (minst seks måneder)?
  2. Er min målgruppe aktiv på denne plattformen?

Hvis du kan svare ja på en eller begge av disse, kjør på. Hvis ikke, la være. Det er ingenting som er mer skadelig for en merkevare enn tomme plattformer og innhold som ikke er relevant for din målgruppe.

Skap personlig innhold uten å være påtrengende

En undersøkelse gjort av CMI viste at 62 % av de mest suksessfulle B2B-markedsførerne og 59 % av B2C-markedsførene har en satt strategi.

Vi erfarer at det er en enorm sammenheng mellom en god, konsistent strategi og suksessfulle innholdskampanjer. Blant annet fordi innholdsmarkedsføring genererer tre ganger så mange leads som betalt annonsering, men også fordi de beste innholdsmarkedførerne har tålmodighet til å vente på gode resultater.

For å holde målgruppen din engasjert i er du avhengig av å levere fantastisk og gjennomtenkt innhold. Gode KPI-er og riktige måleverktøy er med på å skape suksess. Det er dokumentert at innhold som er basert på en målrettet strategi mot en spesifikk målgruppe gjør det best. Spotify, Google, Facebook og Netflix er bare noen merkevarer som bruker data til å skreddersy brukeropplevelser og levere kuratert, personlig innhold.

Det essensielle i en god strategi er å ha et tydelig og dokumentert svar på følgende fire spørsmål:

• Hvem kommuniserer vi med?
  • Hvorfor kommuniserer vi?
  • Hvor kommuniserer vi?
  • Når kommuniserer vi?

Skriv tekster. Lange tekster.

I 2019 opplevde vi å se trenden snu for hvordan forbrukere bruker og engasjerer seg i tekstinnhold. Vi fikk blant annet en økning av såkalte XL-tekster, som inneholder mer enn 1100 ord. Bevisene ligger blant annet i at søkemotorer elsker lengre tekster og at lengre tekster, faktisk, blir delt oftere i sosiale medier enn kortere tekster.

Derfor er det kanskje ikke så rart at blogginnlegg publisert det siste året generelt ligger på rundt 1142 ord. Ser man tallene satt i perspektiv, er tekster publisert i 2019 41 % lengre enn for tre år siden.

Samtidig mener 58 % av markedsførereat tekstinnhold er det viktigste formatet for innholdsmarkedsføring og vi ser at forbrukere leser i gjennomsnitt 3 til 4 innlegg før de tar en kjøpsbeslutning.

Vi erfarer at forbrukere vil ha innhold som går i dybden, er ekte og gir verdi. Pass likevel på at du plasserer XL-tekster i riktige kanaler. Best egnet er blogg eller egen hjemmeside.

Dette må du ta med deg inn i 2020

Innholdsmarkedsføring krever kunnskap og tålmodighet. Du vil se resultater over tid. Det finnes en formel for å lykkes med innholdsmarkedsføring, enten året er 2004, 2016 eller 2020: Skap innhold av høy kvalitet, vær regelbunden og relevant, og publiser konsistent over en lengre periode.

Det hjelper å ha en god oversikt over aktuelle trender, en godt dokumentert strategi og gode mål og målepunkter.

Har du holdt med oss helt hit? Denne teksten er nøyaktig 1139 ord. Godt nytt år!

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no