Fra start til gjennomslag – slik får dere mest ut av nyhetsrommet

Fra start til gjennomslag – slik får dere mest ut av nyhetsrommet

Uavhengig av om dere er en liten oppstartsbedrift eller et globalt konsern, er oppmerksomhet i mediene et vanlig kommunikasjonsmål. Men om nyheten skal plukkes opp av media kreves det mer enn en velskrevet pressemelding.

Hvem det jobbes direkte med, hvilke kanaler pressemeldingen distribueres i og hvordan man måler fremgang spiller viktige roller i en vellykket kommunikasjonsstrategi. Når dere jobber på en PR-plattform blir det enklere å raskt distribuere nyheter for å engasjere de rette mottakerne.

Vi har sammenstilt sentrale spørsmål som alle flinke brukere av våre nyhetsrom har evnet å svare godt på:

1. Hvem er målgruppen deres?

Alle virksomheter har ulike målgrupper som det kommuniseres med gjennom nyhetsrommet, enten det skulle være seg kunder, journalister, myndigheter eller medarbeidere. Det er helt grunnleggende, men veldig viktig, at du er bevisst på hvem du skriver for i nyhetsrommet ditt.

2. Hva er deres redaksjonelle posisjon?

Den beste kommunikasjonen er ofte direkte, uformell i tonen og foregår på et mellommenneskelig nivå. Virksomheten deres er sikkert tilstede i en rekke kommunikasjonskanaler, så sørg for at stilen deres er tydelig og konsekvent i disse kanalene.

3. Hva er målet deres?

Å få millioner av visninger på en YouTube-video er strålende for virksomhetens ego. Men uten et tydelig mål og call-to-action betyr egentlig ikke dette sifferet så mye. Hva er egentlig suksess? Hva er det dere ønsker å oppnå? Sett tydelige mål innen dere begynner å produsere innhold. Det gjør enklere å måle og forbedre innsatsen dere legger inn, kartlegge hva dere skal fortsette med og hva dere skal droppe.

4. Hvilket språk anvender dere?

Det er ofte lurt å fatte seg i korthet. Ingen er villige til å lese lange tekster som er uklare på hvilken verdi de gir leseren. God kommunikasjon som engasjerer kjennetegnes ofte av at innholdet er formulert enkelt, kortfattet og leverer en tydelig verdi for leseren.

5. Er dere godt forberedt for det kommende året?

Året er fullt av hendelser som er gode anledninger til å skape innhold året rundt. Jul, påske og kvinnedagen er bare noen eksempler på hendelser som du vet at kommer hvert år. Dermed er det enkelt å planlegge god tid i forkant, samtidig som du sikrer deg regelmessig innhold i nyhetsrommet.

6. Er dere klare for det uventede?

Alle virksomheter rammes av uforutsigbare hendelser fra tid til annen. Det er åpenbart vanskelig å planlegge i detalj for kriser og andre uforutsigbare hendelser. Samtidig er det fortsatt godt mulig å ha strukturer og retningslinjer på plass som gjør dem enklere å håndtere når det uventede inntreffer.

7. Er innholdet deres relevant?

Uansett hvem målgruppen og budskapet ditt er, så må innholdet ditt være relevant og interessant. Om du ikke hadde skrevet det selv, ville du brukt tid på å lese det? Er det noe du ville anbefalt andre ved å dele det på sosiale medier? Avslutningsvis, ikke glem å måle effekten av innholdet deres. Det er den eneste måten å finne ut av om du gir målgruppen deres det de vil ha.

Interessert i hvordan et nyhetsrom fungerer i praksis? Test Mynewsdesk helt uforpliktende i 10 dager, og oppdag hvordan vi kan bidra til å forbedre kommunikasjonsarbeidet deres.

Name of Image

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no