Gjesteblogginnlegg av Emily Goodyear, PR & Marketing Manager i WRM-Media.

Gjesteblogginnlegg av Emily Goodyear, PR & Marketing Manager i WRM-Media.

Som PR og markedsmanager for online-spesialistene på WRM-Media har jeg ikke overraskende oppdaget at en stor del av min tid og mine ressurser blir brukt til å etablere en positiv tilstedeværelse på nettet. I arbeid med dette har jeg utviklet en bedre forståelse for søkemotoroptimalisering og sett at dette blir et mer og mer akseptabelt arbeidsområde; fremtiden for SEO er PR og fremtiden for PR er SEO.

Uansett om du er enig eller ikke, kan søkeoptimalisering (hysj…*Google*) utgjøre en forskjell i trafikken som din hjemmeside genererer, noe som igjen kan etablere kunderelasjoner og forhåpentlig føre til salg.

Søkeoptimalisering bør være grunnsteinen i enhver online PR-strategi. Med det i tankene, har jeg listet opp en rekke teknikker jeg benytter for å få mest ut av WRM-Medias tilstedeværelse og omdømme på nett.

Optimaliser eller dø

Først og fremst bør du sikre at hjemmesiden er i optimalisert til ditt produkt eller tjeneste. De viktigste faktorene som kan påvirke dette er: at materialet har mange nøkkelord/keywords (undersøk hva disse er, ikke gjett!), designet på hjemmesiden og html-tagging. Sist, men ikke minst handler det også om inngående lenker fra anerkjente kilder som anbefaler din bedrift.

Bygg linker

Det siste punktet over kan være ekstremt tidskrevende, men det er her PR-kunnskapene kommer inn. Som en PR spesialist vet du bedre enn noen andre hvilken historie din bedrift ønsker å fortelle og hvordan den skal fortelles. Dagene der du måtte trygle tradisjonelle medier om å trykke din historie, for å deretter oppdage at historien er hakket i småstykker uten hovedbudskapet, har nærmest forsvunnet.

Nettet tilbyr en mengde innholds-drivende nettsteder som gjør det mulig å posisjonere din bedrift foran konkurrentene. Start din egen blogg (med SEO i tankene) der bedriftsnyheter, bransjens utvikling og andre interessante temaer diskuteres. Link bloggen tilbake til hjemmesiden. Med en gang du har fått teken på bloggingen, tilby deg å skrive blogginnlegg for andre relevante blogger. Dette er en effektiv måte å få linker tilbake til hjemmesiden din.

Gi ditt innhold større gjennomslagskraft

Ved å publisere materiale på en plattform som Mynewsdesk, vil man oppnå en stor gjennomslagskraft hos Google (jeg har langt merke til at Mynewsdesk har en PageRank på 7). Samtidig blir materialet du publiserer raskt delt i andre distribusjonskanaler. Mynewsdesk er et knutepunkt der du kan håndtere alle dine alle sosiale media plattformer (Facebook, Twitter, YouTube, WordPress osv.) fra. Dette er kanaler som stadig blir mer tids- og ressurskrevende for markeds- og kommunikasjonsarbeidere.

Kjenn dine kanaler

Ta en titt på ditt online content og finn hvilken kanal som passer din merkevare. Facebook er kjent for å skape suksess med B2C relasjoner, mens Twitter og LinkedIn er mer rettet mot B2B. Del linker på ditt eksterne materiale der du oppfordrer kunder, konkurrenter og medarbeidere til å delta i diskusjon. Pass på å ikke overdriv - hver kanal har forskjellige formål. Deler du det samme materiale i alle kanalene er det ikke garantert at du vil få lojale følgere på tvers av dem.

Gjør det med riktig hensikt

Det avgjørende innen online-PR er å kunne se hvordan de ulike kanalene kan skape engasjement på hver sin måte. Har du en Facebook side kun for å følge med på trendene, da har du allerede feilet. Alt av materiale du har online bør kunne skape en verdi for din søkeoptimalisering som igjen kan øke mulighetene for å generere vekst og omsetning.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no