Halloween-spesial: Skrekkhistorier fra PR

Halloween-spesial: Skrekkhistorier fra PR

Siden det nå er Halloween har vi samlet sammen noen skrekkeksempler fra PR. Noen av disse er så katastrofale at du kommer til å riste og svette etter at du har lest de.

#MyNYPD

Nominert av Magnus Snoer, Marketing Manager - Danmark:

Politiet i New York City oppfordret mennesker til å dele historier og bilder fra sine møter med politiet i byen ved å bruke hashtagen #MyNYPD på Twitter. Det NYPD ikke forutså var at det kom til å bli en sosial media-katastrofe.

Erfaring: Hvis mange av dine “kunder” ufrivillig bruker dine tjenester burde man ikke oppfordre de til å dele sine erfaringer med offentligheten.

Halloween-fest med Ebola-tema

Nominert av Mutesa Sithole, Content Manager - International

Ja, du leste riktig! Dette er helt ufølsomt og hvem bryr seg om at de samler inn penger til veldedige organisasjoner på arrangementet? Jeg håper at de involverte ikke er dumme nok til å synes at det er morsomt, og at det bare var et lite gjennomtenkt stunt. De endret navnet på arrangementet og beklaget tirsdag ettermiddag, i mellomtiden har de fått all den publisiteten de trengte for å fylle festen.

“My Ultimate Bucket List”, Malaysia Airlines

Nominert av Emilia Villegas, Customer Success Manager:

Etter katastrofen de har vært igjennom det siste året var det vel kanskje ikke helt passende? En kampanje kunne ha vært en god idé, men i lyset av de nylige hendelsene burde man kanskje ikke kalt kampanjen “My Ultimate Bucket List”.

Name of Image

Hong Kong, løp for livet!

Nominert av Julia Tan, Marketing Communications Manager – Asia

Ivrige maratonløpere løp for livet under et maraton med zombie-tema i Hong Kong. Og hva gjorde arrangørene på sosiale medier? De løp for livet for å skjule negative kommenterer på Facebook.

Dette var en stor feil på bakgrunn av disse tre grunnene:

1.  Dårlig PR på sosiale medier (slettet kommentarer på Facebook)

2.  Dette skjedde midt i den politiske krisen i Hong Kong

3.  Mangel på frivillige (55% møtte ikke opp) noe som betyr at de ikke kunne gjennomføre arrangementet som planlagt.

#HasJustineLandetYet

Nominert av Laura McLean, Communications Executive - International

En kommunikasjonsdirektør sender en rasistisk tweet før hun går på et internasjonalt fly. Når hun lander har hun mistet jobben sin og hastagen trender på Twitter. Vi snakker om en kommunikasjonsdirektør her!

US Airways og den mest grafiske tweeten noensinne

Nominert av Magnus Snoer, Marketing Manager - Danmark

American Airlines svarer på en kundeklage på Twitter og bruker et veldig grafisk bilde. Forklaringen på hvorfor dette skjedde virker sannsynlig, men fortsatt…

Paddy Power, “Money back if he walks” - Pistorius-kampanje

Nominert av Adam Cranfield, Head og Marketing - International

“Min PR-skrekkhistorie fra i år var Paddy Powers sjokkerende Oscar Pistorius “Money back if he walks”-annonse. De har satset helle firmaet sitt omdømme ved å konsekvent krysse linjene for god smak, men det er sikkert og visst at de gikk alt for langt denne gangen. Annonsen satt ny britisk rekord for klager og de ble beordret av ASA om å trekke annonsen. Paddy Power uttalte senere "In your face KFC!",  med referanse til at de slo den tidligere rekorden”.

Name of Image

Jules Bianchi sin krasj brukes av DHL for å samle Facebook-likes:

Nominert av Nick Osborn, Head of Agency Partnerships - UK

Etter det alvorlige F1-krasjet som gjorde at Jules Bianchi måtte kjempe for livet, utnyttet DHL situasjonen og skrev på sin Facebook-side at hvis folk likte siden deres så var de med på å sende Branchi de beste ønsker for rask helbredelse.

Dette var en totalt mislykket kampanje, den eneste måten som kunne gjort kampanjen verre var hvis de hadde kommentert at de skulle levere han trygt tilbake hvis de nådde et visst antall likes. Dårlig smak, dårlig dømmekraft og dårlig ledelse!

Name of Image

Og sist, men ikke minst, hva med denne kampanjen som kombinerer Bikram Yoga og 9/11?!

Nominert av Heather Sophia Athié, Account Director - UK

Name of Image

Har du noen PR-skrekkhistorier? Del de gjerne med oss i kommentarfeltet.

Vil du lære mer om merkevarejournalistikk og hvordan du kan skape godt innhold? Last ned “Innføring i merkevarejournalistikk”.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no