Hva har verdens mest verdifulle merkevarer til felles?

Hva har verdens mest verdifulle merkevarer til felles?

Foto: Skjermbilde fra Interbrand-rapporten

Hvert år rangeres verdens mest verdifulle merkevarer, og i år har vi sett litt nærmere på denne listen. Foruten unike produkter, kreativitet og imponerende vekst, har de en ting til felles, nemlig: PR og kommunikasjon i fokus.

Rangeringen er gjort av det amerikanske konsulentselskapet Interbrand. For femte året på rad publiserer de listen, og for femte år på rad toppes den av Apple, Google, Coca-Cola, Microsoft og IBM.

Interbrand-rangeringen er spesielt interessant i år fordi den viser at teknologibaserte selskaper stadig vinner terreng. 28 av de 100 merkevarene på listen er i teknologibransjen. En av disse er Facebook, som økte 54% i merkevareverdi i året som har gått.

Speed of Life
Interbrands analytikere har i år sett nærmere på en trend de har valgt å kalle "speed of life". Fellestrekket for disse vellykkede merkevarene er ikke bare det at de tilegner seg innovativ teknologi, men de beveger seg i samme hastighet som forbrukernes behov - i takt med deres liv.

Dette gjelder for eksempel LEGO, som er på listen for første gang i år. De lar seg inspirere av brukernes ideer og tilbakemeldinger, og bruker disse i nye produkter og prosjekter. Av topp 10 merkevarer som Microsoft og Google, har nettopp "speed of life" vært en uvurderlig del av virksomhetens DNA, og ifølge Interbrand vil dette danne normen for hvor godt merkevarer lykkes nå og i fremtiden.

PR og kommunikasjon i fokus
Felles for merkevarene er at de har ambisiøse strategier innen PR og kommunikasjon, hvor de har kundenes behov i fokus. Og det er nettopp denne tankegangen som har gjort at mer enn 5000 merker over hele verden har valgt å bruke Mynewsdesk som PR- og kommunikasjonsplattform. Til sammen bruker 13 av de 30 mest verdifulle merkevarene Mynewsdesk. Google, Coca-Cola, Toyota og Samsung, er blant eksemplene, de har alle en offensiv tilnærming til PR og kommunikasjon. Dette gir en uunnværlig verdi for merkevaren.

På Mynewsdesk prøver vi å gjøre livet enklere for kommunikatører.
Les vår siste whitepaper om ”Brand Journalism” der du får en god innføring i begrepet «brand journalism», og hvordan du kan bruke metoden for å oppnå gode resultater i din virksomhet. I rapporten bruker vi den fiktive bedriften «Norske røde telt» som eksempel for å gjøre det enklere for deg å gjøre teori om til praksis. Last den ned her:

Name of Image

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no