Hvorfor medieovervåkning er viktig for din virksomhet

Hvorfor medieovervåkning er viktig for din virksomhet

Hva er medieovervåkning, og hvordan kan man bruke det? Å holde oversikt over medieomtalen man får har i mange år vært et viktig aspekt ved kommunikasjonsarbeidet, og med en mediebransje som endres raskere enn noen gang tidligere, er medieovervåkning også viktigere enn noen gang før.

Hvis målet er at virksomheten din skal være en sentral aktør innen din respektive bransje i fremtiden, er det også viktig å forstå hvordan bransjen utvikler seg.

Medieovervåkning kan hjelpe deg med å holde deg oppdatert på siste bransjenytt, og det krever verken mye tid eller ressurser. Og om medieovervåkning allerede er integrert i din PR plattform vil det være en kostnadseffektiv måte å skaffe seg mer innsikt på. Her er fire grunner til hvorfor du bør overvåke mediene for bransjestoff.

1. Forutse økning i etterspørselen
Medieovervåkning kan gi en relativt god oversikt over fremtidig etterspørsel eller interesse i ditt varemerke. Hvis du ser en økning i antall artikler, poster på sosiale medier og kommentarer hvor folk etterspør produkter eller tjenester du selger, kan det være du står foran en økning i antall bestillinger. Ved å følge med på mediebildet kan du sørge for å være godt forberedt på det som måtte komme.

2. Skill deg ut fra konkurrentene
Medieovervåkning er en enkel måte å holde oversikt over hva konkurrentene dine holder på med. Finn ut hvordan deres seneste kampanje blir mottatt av mediene og hvor mye presse de får. Her vil det også være mye læring for deres egen del om hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Videre kan det brukes i arbeidet med å undersøke nye muligheter for markedsføring.

3. Finn ut hva folk tenker og mener om virksomheten din
Medieovervåkning er en god måte å vurdere dine egne kampanjers effektivitet. Vet folk at varemerket ditt i det heletatt eksisterer? Vet potensielle kunder hva dere gjør? Medieovervåkning kan hjelpe deg med å identifisere feiloppfatninger av virksomheten så du kan ta grep for å korrigere det.

For eksempel kan man tro at markedsavdelingen har vært klokkeklar i kommunikasjonen om hva produktene dere selger, men du kan ikke være helt sikker før du ser hva slags spørsmål folk stiller om dem på sosiale medier. Kampanjene dine kan ha gitt rom for forvirring blant målgruppen, og hvis dette er tilfellet må du trolig gjøre endringer i budskapet.

4. Snu det negative til noe positivt
Det kan være vanskelig å plukke opp dårlig omtale på nettet. Likevel er det viktig at du tar til deg de negative kommentarene heller enn å stikke hodet i sanden og håpe at det går bort. Medieovervåkning lar deg få vite dette så snart merkevaren omtales, slik at du kan ta tak i kommentarene snarest mulig. Raske svar til negativ tilbakemelding viser også kunder at du tar dem på alvor, og på den måten kan det snu deres inntrykk av din virksomhet.

Finn ut mer om medieoveråkning
Hvis du vil vite mer om medieovervåkning kan du ta en titt på den nye e-boken fra Mynewsdesk. Denne guiden forklarer ikke bare hvorfor det er viktig å ha, men den gir også tips til hvilke kategorier og emner du bør fokusere på. Få raskt oversikt over hvordan du kan overvåke ulike kanaler og holde deg informert på siste bransjenytt.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no