Kunsten å jobbe med influencer relations

Blogginnlegg -

Kunsten å jobbe med influencer relations

I lang tid har selskaper brukt mange forskjellige metoder for å komme i kontakt med og påvirke sine influencers. Være seg politikere, debattanter, aktivister, eller til og med kjendiser.

PR-byråer, lobbyister og e-postdatabaser har i lang tid blitt brukt til å nå influencers gjennom media, e-postmarkedsføring eller gjennom nettverksbygging.

Selv om det har vært mange endringer i media de siste årene, og det fremdeles skjer store endringer er kommunikasjonsprinsippene fortsatt de samme.

Organisasjoner jobber utrettelig med å nå influencers og PR-næringen blomstrer.

I tillegg til den teknologiske utviklingen, ligger den største endringen i hvem opinionsdannerne er.

Sosiale nettverk betyr nå at elementer av PR, lobbyisme og B2B-nettverksbygging nå er en del av den samme helhetlige strategien.

Influencers kan være bloggere, som i noen tilfeller kan operere anonymt eller skrive under pseudonymer. I noen tilfeller kan påvirkningskraften deres være minst like stor som hos de tradisjonelle mediene, spesielt ovenfor spesifikke målgrupper.

Riktig innhold, til riktig mottaker, til rett tid.

For å få på plass en effektiv influencer-kampanje kan ”å planlegge, å lytte, å analysere, å engasjere”, være en hensiktsmessig tilnærming for å formulere en influencer-strategi. En slik tilnærming sørger for at innholdet din organisasjon eller ditt byrå planlegger å skape er av interesse for ”thought leaders” og opinionsdannere.

Name of Image

Innholdet ditt må være relevant, velskrevet, innsiktsfullt og engasjerende. Samtidig er du også nødt til å ha en ”pipeline” med innhold for å kunne holde kampanjen gående i noen uker, om ikke måneder.

Identifiser dine influencers

Det finnes mange måter å identifisere de influencerene du burde bygge en relasjon til.

Søk på Google, Twitter, Tumblr og Google+ vil avsløre mange relevante opinionsdannere. I likhet med tradisjonelle medier hvor nøkkeljournalister blir identifisert, bør alle organisasjoner ha en oversikt over hvem de ønsker å engasjere i den digitale verden.

Alternativt kan man også bruke et bredt spekter av sosiale lytte og analyseverktøy for å identifisere innflytelsesrike bloggere og andre personer på nett. Selskaper som Sprout SocialAdobe Social og Mynewsdesk tilbyr alle plattformer som kan hjelpe selskaper å identifisere, overvåke og komme i kontakt med thought leaders på nett.

LinkedIn-grupper er også en verdifull ressurs og kan ofte inneholde akkurat de influencerene du ønsker å nå. I tillegg har du Tweetreach, en god nettside som gir deg muligheten til å følge emneknagger over en gitt periode for å finne opinionsdannere og deres Twitter-kontoer.

Engasjer dine influencers

Når du har funnet dine influencers kan du ikke bare buse rett inn, begynne å snakke med de, og umiddelbart prøve å selge inn et konsept eller en idé.

Som med alle former for markedsføring i sosiale medier, er det avgjørende at du først lytter, tar deg tid til å forstå samtalen, overvåker samtalene og gjør en analyse av hvordan du kan engasjere deg.

Som med alle former for relasjonsbygging kan det ta litt tid ettersom du er nødt til å bygge tillit i forum, grupper eller med de enkeltpersoner som du ønsker å komme i kontakt med. Å bare bombardere med pressemeldinger, salgspitcher eller diverse forespørsler kommer ikke til å gi noe godt inntrykk av hverken deg eller organisasjonen din.

Samtidig er det viktig å huske på at forskjellige sosiale nettverk krever forskjellig innhold, opererer med forskjellig etikette og kan kreve forskjellige tilnærminger. På Twitter må du fokusere på å retweete, delta i diskusjoner, svare og @nevne folk for å engasjere deg. På LinkedIn vil det være naturlig å kommentere på innlegg i diverse grupper, mens på Google+ vil kanskje det å delta i ”hangouts” og ta del i diskusjoner være den beste måten å synliggjøre seg ovenfor målgruppen.

Betalte kanaler

Jeg ser ingen grunn til hvorfor betalte medier ikke skal kunne brukes for å nå ut til visse interessenter. Sponsede tweets, LinkedIn Inmails og sponsede selskapsoppdateringer i kombinasjon med ”elevator pitcher” og oppfordringer til handling, kan være en utmerket måte å nå influencers på.

Mine 5 beste tips for å forbedre influencer relations

1. Forstå hvem influencerene dine er, hvor du mest sannsynlig finner dem og hva slags innhold som mest sannsynlig engasjerer dem.
  2. Sørg for å at du har en konsistent mengde med kvalitetsinnhold for å a.) bygge kredibiliteten din på nett og b.) engasjere deg med denne målgruppen på en meningsfull måte.
  3. Bruk en kombinasjon av gratis og betalt programvare for å oppdage nye influencere på nett.
  4. Bruk tid på å bygge relasjoner isteden for å pushe salgsbudskap.
  5. Følg med på hva som fungerer og hva som ikke fungerer når du jobber med å engasjere opinionslederne dine.

Gjesteinnlegget er skrevet av David Taylor. Taylor jobber som digital konsulent med spesialisering innen markedsføring, sosial medie-trening, strategi implementering. Han er også forfatter av boken The Business of Being Social

PS. Ta vår spørreundersøkelse "How do you manage your influencer relations?"

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no