Henrik Smehaug, Content Sales Manager i Mynewsdesk

Møt Henrik, Content Sales Manager i Mynewsdesk

Du visste det kanskje ikke, men i tillegg til distribusjon og medieovervåkning, tilbyr vi nå også innhold. Ja, vi setter pris på godt innhold, og særlig god historiefortelling. I den anledning har vi tatt en prat med Henrik, Content Sales Manager i Mynewsdesk Norge. Vi lurte på hva som kjennetegner godt innhold, hvem han er, og hva han inspireres av.

– Hei Henrik, kan du fortelle litt om deg selv, og litt om hvorfor du ønsket å jobbe med innhold?

– Jeg har alltid elsket kommunikasjon, og har studert faget fra jeg begynte på vgs i 2007. Jeg liker hvor dynamisk det er. Hvor uforutsigbart fort trender og bransjeledere kommer og går. Eventyrlysten tok overhånd etter vgs, så jeg reise til USA for å ta en bachelor i Communications Studies og så en internasjonal master i Nordic Media i Oslo.

Kreativiteten og friheten i å pushe grenser er grunnen til at jeg hele veien har tatt valg som ikke er helt konvensjonelle eller har raske svar. Det er det jeg trives best med.

– Er eventyrlysten også en grunn til at du valgte å starte i en stilling som ikke er definert? Og kan du si litt om hva dette innebærer for kunder og potensielle kunder?

– Absolutt! Å starte som den første Content Sales Manager hos Mynewsdesk i Norge var attraktivt nettopp fordi jeg har friheten til å starte noe helt nytt. Det er utrolig spennende!

Innholdsproduksjon hos Mynewsdesk skal være billig, effektivt og ikke minst gøy.

For kunder betyr innhold et mer helhetlig tilbud av plattformen. Vi kommer inn med friske øyne og finner vinklinger kunden kanskje ikke ser selv. Jeg er opptatt av at kunden skal delta aktivt i innholdsproduksjonen. Det gjør at vi lettere kan produsere innhold i tråd med deres visjon og tone.

Vi har sterk kompetanse både på teknologi og analyse, og med innhold i tillegg har vi en killer plattform. Innholdsmarkedsføring er avhengig av god målbarhet og spisse vinklinger.

– Jeg er helt enig med deg i det. Hvis vi konkretiserer det hele litt, hvor er det du kommer inn i dette, og hva skal du hjelpe folk med?

Innholdsmarkedsføring krever at man som bedrift tør å satse og tør å tenke langsiktig.

I arbeidet med innhold er viktig at du, som bedrift, finner din stemme og blir trygg på formidling av eget budskap og kompetanse. Det handler om å skape vaner blant målgruppen på tone, tid og kvalitet. Der jeg skal være mest behjelpelig.

– Hva er ambisjonen din?

– Det verste jeg ser er bedrifter med mye å formidle uten kunnskap eller tid til å sette ord på eget budskap eller kompetanse. Jeg har en ambisjon om å produsere utrolig godt innhold. Vi skal hjelpe våre kunder med å unytte Mynewsdesk-plattformen til det fulleste og introdusere nye kunder for innhold.

Forretningsmessig skal Mynewsdesk posisjonere seg som et innholdsbyrå. Ambisjonen er å bygge kompetanse som produserer innhold av god kvalitet, og som kan måles med de liknende aktører i Norge.

– Tror du folk vet at de kan kjøpe innhold via Mynewsdesk?

– Nei. Men det burde de. Vi skal jobbe aktivt for å spre ordet i løpet av høsten.

– Det er gledelig å høre! Har du noen eksempler på godt innhold?

– Lego. The Lego Movie er et godt eksempel på at folk ikke bryr seg om at merkevarer hjelper til med å fortelle historier.

Det Lego forstår er at foreldre kjøper lego til barna. I filmen er Lego fundamentet, men på en selvfølgelig måte, som aldri pusher en salgspitch. Naturlig nok økte salget av lego etter filmens premiere.

Her hjemme er Ali kaffe og deres samarbeid med Natt og Dag et godt case. De gjør intervjuserier og lager spillelister med nye og etablerte artister. Det gjør at Ali Kaffe blir litt “go-to” på hva som er kult på musikkscenen. Innholdet er ikke direkte relatert til kaffe. Det viser at de tør å satse og tenke nytt, og gir tommel opp fra meg.

Godt innhold tilfører verdi hos mottaker og stopper aldri.

– Og hva kjennetegner dårlig innhold?

– Dårlig innhold er helt separert fra målgruppen der du kan se man har hatt en klar strategi. Det er “sloppy” arbeid, men det handler ikke om latskap. Det handler om at man jobber med innhold på feil måte.

Likt som med i sosiale medier, finner du sjelden ut hva godt innhold er, for din bedrift, uten å teste, igjen og igjen og igjen. Det er kun når du ser hva som funker at du kan skalere. Man må tørre å hoppe i det.

– Har en favoritt blogg, forfatter eller Sosiale medier-profil du henter inspirasjon fra?

Forfatter: Thomas Pynchon, hands down. Han er en quirky fyr som skriver utrolig godt. Les Gravity’s Rainbow.

Blogg: Det må bli Twitter. Et stedet du får både underholdning og nyheter.

Sosiale medier-profil: Jaden Smith. Jeg liker musikken hans, og han bruker sosiale medier til å fremstille en virkelighet som er på kanten av bisarr men allikevel reflektert. Hver Tweet er sjelden lenger enn en setning.

– Og før vi runder av lurer jeg på om du kan si litt om hva du gjør når du ikke selger innhold?

– Ser på kunst! Som i og for seg selv er en type innhold. Favoritten er Yves Klein.

– Har du noen tips du kan dele av deg før hele Norge tar ferie? Noe folk kan fundere litt på når de ligger i solsengen.

– Hvis jeg skulle gitt ett tips så er det start arbeidet med innhold nå! Vi er i en bransje hvor tid og trender ikke er venner og den eneste måten du vil lykkes er å starte, teste og så optimalisere.

Hvis du ønsker å høre mer om hvordan Mynewsdesk kan hjelpe din virksomhet med å produsere innhold, kan du ta kontakt med Henrik her

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no