Mynewsdesk som verktøy i valgkampen 2011

Blogginnlegg -

Mynewsdesk som verktøy i valgkampen 2011

I kjølevann av valgkampen var Mynewsdesk så heldige som fikk et ord med Morten Gulden, nettredaktøren for Miljøpartiet De Grønne. Det ble en prat om deres erfaringer med Mynewsdesk, fast og løst om PR-bransjen og ikke minst valgkampen.

Miljøpartiet har brukt Mynewsdesk i litt over fire måneder og de har vært flinke med å bruke mange av funksjonene som Mynewsdesk har å tilby og særlig i forbindelse med valgkampen har dette vært en viktig plattform.

På hvilken måte benytter Miljøpartiet De Grønne seg av Mynewsdesk, og hvordan har dere benyttet presserommet under valgkampen?

Hovedsakelig bruker Miljøpartiet De Grønne det som en distribusjonskanal, der vi publiserer pressemeldinger og annet pressemateriale til journalister, samt andre interessenter i vårt presserom. I tillegg bruker vi det til å overvåke alt som skjer innenfor interesse området vårt og abonnerer på de områdene som er interessante for oss. Vi følger også journalister med Mynewsdesk. Vi henter inn informasjon derifra, men bruker selvfølgelig også andre informasjonskanaler.

Under valgkampen har MyNewsdesk bidratt med å forenkle kommunikasjonsarbeidet til partiet. Siden vi er et lite parti med begrensete ressurser er Mynewsdesk ideelt for oss. Vi har sluppet å bekymre oss for publiseringsdelen etter vi startet å benytte oss av Mynewsdesk. Nå den siste tiden har vi hatt det svært travelt, men Miljøpartiet De Grønne vil utnytte mer av det Mynewsdesk har å tilby og det skal integreres i strategien for 2013.

Hvor viktig mener du det er å bruke bilder og video i PR- og kommunikasjonsarbeid?

Jeg mener det er essensielt å bruke særlig bilder, man må kunne ha noe å se på. Det må på! Video tror jeg vil nok bli mer og mer brukt. Vi har ikke vært så flinke med video som vi ønsker, men dette er mer et ressursspørsmål og det vil bli en av våre nye satsningsområder til kampanje- og kommunikasjonsbruk. I en god mediestrategi er det viktig å ha med disse elementene og vi benytter oss alltid av bilder i pressemeldingen våre.

Fort, et lite spørsmål på slutten. Hvilke PR trender tror du vil bli sentrale for 2012?

Sosiale medier tror jeg vil dominere fullstendig. Det er jo allerede veldig sentralt og viktig, men jeg tror det vil bli i en større grad. Tradisjonelle medier vil dø ut og alt vil bli digitalt.

PR – folk sin arbeidsdag er i endring hele tiden, de har allerede fått- og får nok mange nye arbeidsoppgaver. Vi i Miljøpartiet De Grønne har jobbet aktivt med sosiale medier under valgkampanjen (dette ser vi også på presserommet deres) og vi har for eksempel ikke trykket opp en eneste brosjyre bortsett fra de vi har på stand. Til nå er vi på tredje eller fjerde plass  blant partiene med flest likes på Facebook, med FRP og AP foran oss.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no