​Slik når du millioner gjennom fortjent media

Blogginnlegg -

​Slik når du millioner gjennom fortjent media

Som kommunikatører flest vil også ledelsen se resultatene av PR og kommunikasjonsarbeidet som gjøres. De forventer at du øker virksomhetens synlighet i markedet og at du viser hvordan du bidrar til å øke salget - åpenbart lettere sagt enn gjort.

For det første må du få virksomheten til å stå frem og skille seg ut fra resten. Men hvordan gjør man det? Ledelsen skriker: ”Markedsfør produktene mer, men ikke bruk for mye penger!”.

”OK”, svarer du halvhjertet.

Det er mange erfaringer som peker i retning av at produktorientert kommunikasjon flopper i møte med fortjent media. Unntaket er nye revolusjonerende produkter, eller noe som vil påvirke folks liv dramatisk – da er det en historie som er verdt å dekke for mediene. Hva gjør du hvis du ikke tilfredstiller noen av disse kriteriene? Hmm...

Vil du høre en historie? En historie om ett lite til mellomstort selskap som lyktes med å nå 100 millioner mennesker kun via fortjent media? La meg fortelle deg...

The 100 Million Reach Challenge
Se historien bak the 100 Million Reach Challenge og la deg inspirere.

Nå tror du kanskje at dette selskapet er unikt og har et innovativt produkt – noe det har. Du tror kanskje også at denne kampanjen har kostet en formue – noe den ikke gjorde. Selv om airbag-hjelmen er utrolig smart, er det et gammelt produkt.

Vi måtte gjøre noe mer, og det ble vårt ” Give a Beep!” initiativ. Det vi synes det beste med dette initiativet er at vi gjorde det ved å følge Mynewsdesks viktigste formål: ”To release the full power of stories to inspire and spark positive change.” Hvordan da?

Ved å dele ut digitale ringeklokker til syklister gjorde vi det mulig for dem å markere farlige sykkelstrekninger i sentrale deler av London. Til sammen ble 5000 plasser markert som farlige, og vi fikk nok data til å få igjennom en endring på følgende områder:

• Infrastruktur, informasjonen vi samlet markerte de farlige områdene.
  • For syklister, ved å informere dem om hvilke områder de burde unngå
  • Politikere, vi oppfordret dem til å ta grep for å bedre sykkelforholdene.
  • Mennesker og myndigheter rundt om i verden har bedt oss om å gjennomføre ”Give a Beep” i deres byer også.

Til slutt resulterte dette i at Edelman Deportivo, Mynewsdesk og Hövding vant D&AD Impact Awards for ”Kreativitet som bidrar til en bedre verden.”

”Ja vel, men hvordan er dette relevant for meg?”, spør du deg kanskje.

Åtte steg til å få fortjent oppmerksomhet
Ved å utfordre oss selv, lærte vi i Mynewsdesk gjennom prøving og feiling at disse prinsippene fungerer, og du kan benytte deg av de samme. De er som følger:

1. Sett mål

2. Gi verdi til folkene som betyr noe

3. Fortellinger har stor inflytelse – bruk dem!

4. Start et initiativ som inkluderer grasrota

5. Finn og engasjer ditt ”alpha audience

6. Få ditt alpha audience til å utføre kommunikasjon for deg

7. Involver andre berørte parter som lokale myndigheter, institusjoner, organisasjoner og andre

8. Vær kreativ med bruken av teknologi og finn gode løsninger

Lettere sagt enn gjort? Trolig!

Ved å stille de rette spørsmålene til deg selv og implementer de ovenfornevnte stegene, bør du ha en god sjanse til å oppnå noe stort. Vi trodde på det – det burde du gjøre også!

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no