Sosial integrasjon i digitale nyhetsrom

Sosial integrasjon i digitale nyhetsrom

Markedsansvarlig i Mynewsdesk Norge, Henny Wang, ringte meg for en stund tilbake og lurte på om jeg ønsket å være i juryen som skulle kåre årets nyhetsrom for Mynewsdesk, noe jeg sporenstreks takket ja til. Integrasjonen mellom PR og sosiale medier er helt essensiell, og i mange sammenhenger kan det å ha en digital PR-plattform være en helgod løsning. I forkant av, og forbindelse med juryeringen, har jeg lært mye nytt om både nyhetsrom og potensielle sosiale integrasjonsløsninger, og det aller viktigste har jeg lyst til å dele med deg nå.

Jeg har nemlig en klar oppfordring:

Benytt deg av de sosiale integrasjonsløsningene som finnes!

Særlig to ting bør gjøres dersom du bruker Mynewsdesk eller har et digitalt nyhetsrom på din hjemmeside:

• Har bedriften din en Facebookside, Twitter-profil, YouTube-kanal, Instagramkonto, Flickr, eller andre sosiale mediekanaler? Implementer dem i ditt nyhetsrom, eller aktiver muligheten for sosial integrasjon hvis du bruker Mynewsdesk. Sosiale medier kan være en veldig god måte for bedrifter å synliggjøre sine nyhetssaker. I nyhetsrommet kan du samle alle kanalene dine slik at dine interessenter kan følge dine kilder til informasjon på ett sted. Hos Mynewsdesk er det også mulig å krysspublisere nyhetene i sosiale mediekanaler noe som gir mer synlighet rundt nyhetssakene dine, samt at det er effektivt.
  • Har du Mynewsdesk aktiverer du de sosiale profilene slik: Gå til Newsroomfanen øverst til høyre, velg ”Innstillinger”, scroll deg ned til ”Eksterne kilder”. Her kan du legge til dine sosiale mediekanaler så de blir godt synlig i ditt nyhetsrom.
  • Har pressekontaktene dine Twitter-profiler? Er de på LinkedIn? Lenk til disse kontaktmulighetene i nyhetsrommet, som en del av kontaktinformasjonen til pressekontaktene deres.
  • Hvis du er Mynewsdesk-bruker gjør du det slik: Gå til publiseringsfanen, deretter velger du ”Kontaktpersoner”, så ”Legg til” hvis du ikke allerede er kontaktperson, eller trykk ”Rediger” hvis du er det. Da kommer du inn på selve oppsettet av kontaktperson-profilen, og kan legge til dine sosiale medie-profiler.

Tall fra Mynewsdesk sin Nordiske Nyhetsromrapport fra 2013, bekrefter det jeg merket tendensene til under juryeringen - det viser nemlig at 30 % av de største bedriftene i Norden som ble vurdert i undersøkelsen ikke har noen form for lenke til sosiale medier. Twitter var den mest integrerte kanalen, hvor 62 % av de undersøkte bedriftene hadde lenket opp Twitterkontoen sin. Telenor har blant annet en egen Twitterkonto @TelenorN_presse som de også har integrert i sitt Mynewsdesk nyhetsrom hvor deres pressetalspersoner tweeter. Rapporten kan du laste ned her. Den gir også gode tips til hvordan du kan optimalisere bruken av sosiale medier i et nyhetsrom. Av norske bedrifter ble Telenor, DNB, Norsk Hydro, YARA International, Orkla, Storebrand, Aker Solutions, Gjensidige og Statoil vurdert.

Men du. Hvis du har tatt deg tid til å lese hit, og du har et nyhetsrom som ikke har aktivert den sosiale integrasjonen, både for pressekontaktene og for firmaet som helhet, så er dette tidspunktet å gjøre det på. Hvis du er en av de som har aktivert de sosiale funksjonene, så klapp deg selv på skuldra, ta på deg et velfortjent smil, og fortsett dagen vel vitende om at du har gjort en strålende jobb.

Her kan du se hvem som vant Årets Nyhetsrom i 2013, samt la deg inspirere.

Ingvild Moen har jobbet operativt og strategisk med sosiale medier siden 2009 og driver i dag sin egen bedrift, Resonate. Ingvild rådgir og bistår til daglig kunder som TV3 og Nordea, og er en anerkjent foredrags- og kursholder.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no