​Teknologiske trender som vil endre PR og kommunikasjon i 2017

​Teknologiske trender som vil endre PR og kommunikasjon i 2017

Teknologi er en nødvendighet for enhver moderne PR-strategi. Mer enn 85 % av kommunikatørene som deltok i vår studie forventet at fokuset på teknologi vil øke drastisk de neste fem årene. Det viser hvor viktig det har blitt å holde seg oppdatert på de seneste trendene.

Her er fire teknologiske trender som kommer til å endre PR og kommunikasjonsbransjen i 2017

1. Behovet for å kunne analysere Big Data
Evnen til å kunne måle effekten av PR-kampanjer vil bli stadig viktigere. Analyseverktøy var allerede i 2016 det mest brukte verktøyet blant kommunikatører. Behovet for mer data ser ikke ut til å minke med det første. Data underbygger alle aspekter ved moderne markedsføring og PR, og derfor inkluderer stadig flere markeds- og PR-plattformer et analyseverktøy.

2. Sosiale medier endrer seg
Kommunikasjon mellom virksomheter og deres kunder blir i økende grad gjennomført via sosiale medier heller enn tradisjonelle kanaler. Kunder som har et problem eller en forespørsel forventer å kunne kontakte virksomheter via sosiale medier og få raske svar. De forventer også at virksomhetene de liker godt har en tilstedeværelse på sosiale medier hvor de også deler godt og engasjerende innhold.

I 2017 forventer ekspertene at Facebook, Pintrest og Instagram vil bli mer sentralt for markedsføring og PR. Alle disse er plattformer med kultur for engasjement. De tror samtidig at 2017 kan være året hvor Twitter sin popularitet begynner å dale.

3. Video er den nye vinen
Nettet opplever et revolusjonerende skifte vekk fra tekst-basert innhold til video som foretrukket format. Nå har majoriteten av folk i den utviklede verden tilgang på høyhastighetsnett, selv på mobil. Dermed kan kommunikatører omfavne video uten å bekymre seg for at folk ikke vil få sett det de deler grunnet nettverksproblemer eller kapasitet. I en verden med falske nyheter og med en økende skepsis til innholdet man leser, vil video gi en større grad av autentisitet, noe som er viktig for å bygge tillitt.

Verktøy for video- og bilderedigering er allerede veldig utbredt blant kommunikatører (50 % sier de bruker det), men vi kan forvente en økning i løpet av året. For å få et forsprang, må kommunikatører velge de rette kreative verktøyene, lære seg hvordan man kan bruke dem og lage engasjerende innhold.

4. E-post er fremdeles viktig
Også i 2017 vil e-post være en veldig viktig kanal virksomheter kan bruke til å nå sine kunder. Likevel kan det være lurt å gjøre noen små justering på hvordan man bruker dette tradisjonelle verktøyet. Det er nå større sannsynlighet for at de vil lese e-post på mobilen, og dermed vil også lengden på e-poster trolig bli kortere slik at det passer bedre til skjermene. Det er også sannsynlig at kommunikatører i større grad vil integrere e-post med andre aspekter ved sin kommunikasjon. Det kan for eksempel være bruken av chatboter som bidrar til å gjøre kommunikasjonen mer personlig. Jo mer personlig e-poster blir, jo bedre vil forholdet mellom virksomhet og kunde bli.

Hold deg oppdatert med trendene med teknologi

Hvis du vil lære mer om siste nytt innen PR og kommunikasjon kan du lese PR Revolution e-bøkene. Her finner du mer informasjon om PR-tech og hvordan du kan bruke det i din PR-strategi.