​Hvordan komme i gang med digital PR

Blogginnlegg -

​Hvordan komme i gang med digital PR

Den digitale revolusjonen har satt sitt preg på medielandskapet og forandret måten virksomheter interagerer med sine kunder på for alltid. Dette har resultert i at vi har fått et nytt sett med utfordringer, men også muligheter. Blant annet er mulighetene for å skape engasjement større enn noen gang før, men det må gjøres riktig.

Det er viktig å tenke digitalt fordi måten folk nå konsumerer nyheter på har endret seg dramatisk. Ifølge Statistisk Sentralbyrå leser 87 % av befolkningen i aldersgruppen 9-79 nyheter på nett. I tillegg til dette bruker vi stadig mer tid på sosiale medier og internettet, hvilket har overtatt plassen som primærkilde til informasjon fra TV og papiravisen.

En tilsvarende studie utført av Pew Research Center blant den amerikanske befolkningen om deres nyhetsvaner kunne vise til mange av de samme tendensene. Her kom det også frem smarttelefonen blitt verktøyet folk foretrekker når de skal holde seg oppdatert på digitale nyheter. Andelen amerikanere som får med nyheter via mobilen har økt dramatisk. I 2016 var tallene på 76 % og året før var det på 54 %. I tillegg til dette har sosiale medier som Facebook blitt plattformen mange bruker for å få med seg nyheter. 66 % av Facebook-brukere konsumerer nyheter på denne plattformen. Det er mer enn 40 % av befolkningen!

Verdien av digital PR

PR er viktig i den digitale tidsalder fordi tradisjonell reklame, måten mange virksomheter kommuniserer på, har blitt mindre effektivt. Konsumenter setter ikke pris på reklame som avbryter dem til enhver tid. Nå som de har verktøy som blokkerer annonser på nett, at man kan ta opp programmer og hoppe over reklamen, samt strømmetjenester uten reklame har gjort at man kan unngå kommersielle budskap i sin helhet.

Digital PR har en unik posisjon i dette digitale landskapet, og det har muligheten til å lede markedsføring gjennom denne stormen. Det er fordi konsumenter ønsker å unngå reklame som forstyrrer deres brukeropplevelse, men de ønsker velkommen informasjon som gir verdi. Digital PR innehar en miks av tradisjonell PR, sosiale medier, innholdsmarkedsføring og SEO. Alle metoder som oppfordrer til engasjement og involvering heller enn avbrytelser. Det tillater selskaper og merkevarer å møte konsumenten der de er og gi dem verdifullt innhold.

Kom i gang

Den beste måten å starte med en digital PR-strategi er ved å starte i det små. Ikke iverksett en revolusjonerende plan i starten. Start med realistiske prosjekter som ikke er overveldende og som har oppnåelige mål. Her er noen steg du kan ta:

Definer målgruppen. Ikke bare definer demografien til målgruppen, men prøv også å finn ut hvordan de konsumerer informasjon og underholdning på nett. Hvilke plattformer er det de bruker?

Sett strategiske mål. Hva er målet med PR-tiltaket? Skal du undervise, inspirere eller overtale dem til å utføre en spesifikk handling?

Formuler budskapet. Hvilke temaer og budskap kan du utforme uten at det avbryter brukeropplevelsen? Hvilken type innhold passer til deres livsstil og gir dem verdi?

Hvordan ser distribusjonen ut? Hva er det optimale formatet for å distribuere innholdet til din målgruppe? Foretrekker de e-post foran sosiale medier? Se også på hvilken digitale enheter de foretrekker å bruke. PC, mobil, nettbrett?

Lag en innholdskalender. Sett sammen en innholdskalender der du lister opp målgruppen, distribusjonskanal og format for alt innholdet.

Mål og oppdater. Med strategien på plass er det viktig å måle og analysere hvilke kanaler som virker mest fornuftig å benytte seg av. Vanlige kategorier kan være hvordan varemerket oppfattes, ROI, antall visninger og rekkevidden. Mer spesifikk statistikk som kan være verdt å måle er også antall følgere, engasjement og antall leads det genererer.

Lær mer om dine muligheter i det digitale skiftet

Vi er godt i gang med det digitale skiftet som har endret måten konsumenter tilegner seg informasjon og underholdning på. Den gode nyheten er at det fremdeles er veldig mye som gjenstår. Derfor vil de digitale PR-metodene du prøver i dag gi deg verdifull erfaring du kan dra nytte av i fremtiden. Husk at de fleste er i ferd med å skifte fokus fra tradisjonelle kanaler inn i det digitale, og da vil også din virksomhet være der det skjer. Hvis du vil lære mer om digitale PR-strategier og teknologiens rolle i dette, kan du lese våre e-bøker.