Thomas Moen, Mannen bak #Socialsummer

Thomas Moen, Mannen bak #Socialsummer

I går var flere av Norges Twitter avatarer samlet på taket til Grims Grenka hotell i Oslo da Social Summer gikk av stabelen. Dagens program var spekket med kvalitietsforedrag og arrangementet hadde høy suksessfaktor. Thomas Moen, som er en av Norges mest aktive på Twitter og driver sin egen blogg, var mannen bak arrangementet og  Mynewsdesk var så heldig å få noen ord med ham for å snakke om løst og fast.

Thomas, hva var tanken bak det å arrangere et arrangement som Social Summer?

- Det finnes utrolig mange like frokost seminarer der du får altfor mye informasjon på en gang, og det syns jeg kan bli litt ensformig til tider. Derfor ønsket jeg å skape et event som skulle skille seg ut og være litt annerledes enn det man har opplevd tidligere. Min tanke var å ha gode foredrag i en mer avslappet "setting", der man har muligheten for å mingle og sosialisere seg også utenfor internett. Jeg er vel den eneste som er dum og gal nok til å begi meg ut på noe slikt som Social Summer, men det har vært en utrolig morsom ferd frem til i dag. Planleggingen begynte vel for 2 måneder siden, og tiden har gått utrolig fort siden da. For å skape et event slik som dette er nettverk alfa omega, de 100 billettene gikk på under 24 timer, det er helt fantastisk.

22. juli i år opplevde Norge noe helt utenkelig. Hvordan tenkte du at du skulle håndtere denne tragiske hendelsen? Du har vært aktiv i både de tradisjonelle mediene, men også de sosiale mediene.

- Det første jeg tenkte var at jeg ikke ønsket å ytre noe selv, men heller spre andre kilder og dele fakta fra andre. Jeg gikk fra en som snakket til en som bare videreformidlet informasjon. Det var veldig annerledes, men det føltes rett for meg. Det tok fire dager før jeg skrev et blogginnlegg og der jeg forteller om hvor vanskelig det er å sette ord på det som har skjedd. Særlig Twitter, men også andre sosiale plattformer, spilte en svært sentral rolle under angrepene og også i etterkant. Thomas Skavhellen, jeg og noen andre gikk rundt på søndagen etter å ga bort gratis klemmer (Freehugs) til de som ønsket det. Dette var det eneste som føltes riktig for meg på den tiden. I løpet av disse timene møtte vi mange fantastiske mennesker som delte sine sorger, men også sine gleder med oss. Vi møtte blant annet en far som nettopp fikk vite at datteren lå på sykehuset og ville overleve. Vi fikk også høre sørgelige historier fra mennesker som hadde mistet noen som sto dem nært. Jeg anbefalte flere bedrifter å avvente med ulike annonser til en mer passende tid. Det var flere som utnyttet situasjonen til sin gevinst og det mener jeg er helt feil. Jeg mener det er viktig å komme fort tilbake til hverdagen, men det må gjøres på en respektfull måte.

Sosiale medier er dynamisk og utvikler seg hyppig. I hvilken retning tror du sosiale medier vil gå mot i løpet av årene som kommer?

-Teknologisk sett vil vi nok se store og spennende forandringer. Jeg tror det vil bli mer fokus på anonyme nettverk og det offentlige. Vi vil kommer mer tilbake til viktigheten av konteksten, der man vil snakke med folk i en mer relevant setting, riktig modus og situasjon. Alt vil bli mer nisje basert på en måte. Det er en spennende tid vi har i vente.

Etter en dag som Social Summer er det uten tvil at Social Winter den 17. desember er noe å glede seg til. Takk til Thomas og Thomas for at de er gale og dumme nok til å arrangere et slikt arrangement som er til glede for så mange.

Foto: Social Summer Facebook, 2011

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no