​#WeArePR: Råd fra PR-veteranen Anders Sverke: ”Ikke vær som politikerne!”

​#WeArePR: Råd fra PR-veteranen Anders Sverke: ”Ikke vær som politikerne!”

Anders Sverke er vårt andre intervjuobjekt i serien vår #WeArePR. Anders har jobbet for Saint-Gobain Abrasives i Sverige i 27 års tid med alt fra markedsføring og kommunikasjon til reklame og PR.

Hvilke verktøy bruker du for å måle effekten av deres PR-arbeid?

– Jeg bruker analysedelen til Mynewsdesk for å se hvor mange som har mottatt våre utsendelser. I tillegg overvåker jeg hva som skrives om oss og bransjen vår i trykte medier.

– Tidligere jobbet jeg med et PR-byrå som skrev artiklene for oss og sendte de per post til relevante aviser og magasiner. For oss ble det for dyrt og tidskrevende når vi oppdaget at vi kunne gjøre det selv. Da vi skaffet oss Mynewsdesk, og jeg lærte meg hvordan jeg kunne skrive bra innhold, begynte jeg å gjøre det selv. Dette ble både tids- og kostnadseffektivt.

Hvordan føler/mener du at moderne politikere reflekterer og jobber med markedsføring i dag?

– Politikere har allerede lært mye fra dagens markedsførere. De bruker for eksempel aktivt sosiale medier. De presenterer også deres ideer på en måte som er enklere å forstå for et større publikum.

Er det noe markedsførere kan lære av politikerne?

– Ikke vær som politikerne!

Tror du at den nye generasjonen, de som er yngre, reagerer annerledes på PR og markedsføring enn eldre generasjoner?

– Jeg vil nok tro at de er mer kritiske mot all markedsføringen de er distribuert for. De tror og stoler mer på sine venner og hva vennene deres anbefaler.

Tror du at merkevarer har blitt mer demokratiske mot sitt publikum også? Lytter de og er genuint interessert i deres kunder i dag?

– Å ja, tidligere var markedsføring mer en enveiskommunikasjon, en melding som ble sendt ut fra virksomheten. Men i dag er det mer en toveiskommunikasjon mellom kunder og virksomheter. Virksomheter som for eksempel Red Bull har et team på 25 personer som jobber 24 timer i døgnet for å håndtere kundehenvendelser i sosiale medier. Det er mye mer interaktivt enn det var tidligere.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no