​Her er vinnerne av Digital PR Awards

​Her er vinnerne av Digital PR Awards

Koronakrisen har forandret mye i samfunnet vårt i løpet av veldig kort tid. Store og små planer har måttet endres, mange opplever stor usikkerhet, en mer krevende hverdag, og vi må alle gjøre vårt for å ta vare på hverandre. Dette krever tilpasning fra oss alle , og at vi må finne nye løsninger og veier, selv om forholdene kan være krevende.

For vår egen del har det blant annet resultert i at det som skulle være en festkveld for kunder, nemlig PR Awards-arrangementet, har måttet blitt kansellert. I det store og det hele betyr dette ingenting, men vi synes likevel det må være rom for gode nyheter, og nå som vi har gjennomført nominasjonsprosessen, har vi også landet på ni verdige vinnere. Vinnerne ble til slutt plukket ut av den internasjonale juryen, og blant dem finner vi Norwegian, Löfbergs og Scandic Hotels.

Over 130 bidrag fra internasjonale virksomheter i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland har blitt vurdert av den interne juryen, som også plukket ut finalister på bakgrunn av tilgjengelig data fra Mynewsdesks plattform for 2019. Disse ble siden vurdert av en internasjonal jury bestående av eksperter fra ulike land og fagfelt.

– Det er utrolig å se det kreative nivået i kundenes nyhetsrom. Årets bidrag viser virkelig hvordan smarte og attraktive virksomheter kan kommunisere, utdanne og bedrive historiefortelling i ulike formater, sier Anna Wemming, Global Head of Content & Professional Services hos Mynewsdesk.

Den internasjonale juryen

Jacob Holst Mouritzen, Strategy Consultant, Holst Mouritzen

Magnus Strømnes Bøe, Administrerende direktør, RED Performance

Susanne Johansson, PR Director, NORD DDB

Christoph Moss, Administrerende direktør, Mediamoss Newsroom Consulting

Anna Wemming, Global Head of Content & Professional Services, Mynewsdesk

Vinnere

Newsroom of the Year

Vinner: Norwegian

Begrunnelse: Med over ti års erfaring fra nyhetsrommet, er det tydelig at de vet hvordan de skal få resultater med sin kommunikasjon. De er relevante, de omtaler ofte det som må sies å være tøffe temaer for bransjen, som co2-utslipp, og deres nyheter og pressemeldinger finner stadig veien til norske medier. Videre har de stor variasjon i innholdet som deles, og de bringer alltid ny informasjon på banen. Utover det har de et godt organisert nyhetsrom der det er enkelt å finne frem, og trafikken vitner om at de er en favoritt blant journalister.

Finalister: Norwegian, Telenor, Hyundai Motors Norge, Nordic Entertainment Group (NENT), Sporveien, Elkjøp Norge

Digital Storyteller

Vinner: Löfbergs

Begrunnelse:Löfbergs lykkes ikke bare med å skape relevant innhold – de står også stødig i sine vurderinger. De ligger i framkant hva angår å teste ut nye kanaler og kreative konsepter i sin kommunikasjon. Gang på gang imponerer de med å levere fantastisk historiefortelling rundt sine produkter. Det er ikke bare kaffen som er oppkvikkende, men også det samfunnsansvaret de tar. Nyhetsrommet er utgangspunktet for all deres markedskommunikasjon, og takket være kontinuerlige oppdateringer blir de også en godbit for journalister.

Finalister: Hack for Sweden, Löfbergs, Kivra, Destination Trysil, SJ, Ford Norge

Shooting Star

Vinner: DB Schenker

Begrunnelse: DB Schenker er et nytt tilskudd til Mynewsdesk-familien. De har i løpet av det siste året vist hvordan historiefortelling kan være tidløst. De jobber aktivt med å kommunisere bredere enn kun produkter, og illustrerer også hvor verdifull visuell historiefortelling kan være. Gode kundehistorier bidrar også til at de lykkes med å bygge opp sin egen varemerke og troverdighet på en kreativ måte. DB Schenker viser gang på gang hvordan nyhetsrommet kan brukes til å nå målgruppen sin på ulike måter. Vi gratulerer, og vi gleder oss til å følge med videre!

Finalister: A Society, DB Schenker, Vista Gruppe, Swedish Logistic Property AB, Orkla NO, Obsidian Digital

Most Successful Story

Vinner: Bostad AB Mimer

Begrunnelse: Med nyheten «Personalen erbjöds extra semester om de tränade — sjukfrånvaron sjönk med 30 procent» lykkes Bostad AB Mimer med mye. De nådde frem til et dusin store mediehus, og de klarte å sanke over 60 000 visninger i sitt nyhetsrom. Bostad AB Mimers nyhet er et prakteksempel på hvordan gode tiltak som formidles godt kan få stor rekkevidde. Med denne saken vant de kategorien med flere hestehoder. Vi gratulerer!

Finalister: Bostads AB Mimer, Ford Motor Company, AbbVie Deutschland GmbH & Co KG, UNIT, DollarStore, Discovery Networks Danmark

PR Personality of the Year

Vinner: Haval van Drumpt, Tre Sverige

Begrunnelse: Haval van Drumpt har på kort tid lykkes med å posisjonere seg selv og Tre som en utfordrer i den svenske telekombransjen. Med fantastisk PR har han satt både seg selv og Tre på kartet over virksomheter som har vært aktive i debatten rundt 5G, og det har gitt god synlighet i Sveriges største medier, podcaster og bransjemediene. Haval tar stadig vekk opp store samfunnsspørsmål, og han viser hvordan god PR gir resultater som teller.

Finalister: Lasse Sandaker-Nielsen, Norwegian, Eva Berglie, Paulig, Haval van Drumpt, Tre Sverige, Daniel Kirchhoff, Scandic Hotels, Sebastian Juengel,Goetheanum, Hans Widell, QTF.

Vi gratulerer så mye til alle vinnere, og takk til alle som sendte inn bidrag! Vi ser allerede frem til neste års kåring

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no