Gå videre til innhold
​Ny studie avslører den revolusjonerende effekten av teknologiens rolle innen PR

Pressemelding -

Mynewsdesk har sett nærmere på hva arbeidstakere innen PR tenker om bransjens fremtid, og har utført en større studie med over 2500 deltakere fra åtte forskjellige land. Blant disse har 315 nordmenn besvart undersøkelsen. Undersøkelsen er utført i samarbeid med anerkjente Berghs School of Communication i Stockholm.

– Vi er vitne til en dyptgående endring innen kommunikasjon, fra forstyrrelse til involvering. Utviklingen kan bety at ”PR-tankesettet” har vunnet over ”reklame-tankesettet” i mange organisasjoner, sier Tor Löwkrantz, Program Director ved Berghs School of Communication.

Over 85 % av nordmenn sier at fokuset på teknologi innad i bedriften vil øke. Et flertall av de norske deltakerne tror også at jobbene deres vil utvikle seg i en retning som krever mer strategisk (60,89 %) og analytisk (54,75 %) kompetanse, i tillegg til evnen til å sette seg inn i komplekse problemstillinger (49,16 %). Samtidig svarte over halvparten at virksomheten deres mangler en dokumentert strategi for digitalt PR arbeid (51,58 %).

– Fremskritt innen teknologi vil det komme mer av, og det vil ha betydelig effekt på måten publikum mottar og responderer på vårt budskap. Derfor er dette et kritisk tidspunkt, og PR- og kommunikasjonsfolk må være i proaktive i måten de svarer på og forbereder seg på endringene som kommer, sier Jonathan Bean, Chief Marketing Officer i Mynewsdesk.

En mulig konsekvens av hurtige teknologidrevne endringer er at nesten like mange (31,58 %) vil prioritere å ansette nye mennesker som å utvikle eksisterende ansatte (33,68 %), for å være bedre rustet for fremtiden. Teknologien påvirker i høy grad måten virksomheter prioriterer innholdsdistribusjon på. Alt tyder på at mediehus kommer til måtte belage seg på både en kraftig reduksjon i annonsekjøp og omsetning fra innholdsmarkedsføring. Kun 11,58 % svarer at de vil øke ressurser på promotering av innhold, mens flertallet vil øke satsningen på innholdsdistribusjon i egne kanaler (40 %), engasjement i sosiale medier (delte medier, 31,58 %) og fortjent oppmerksomhet (16,84 %).

Mynewsdesk slipper tre e-bøker i løpet av vinteren som er basert på funnene i undersøkelsen. Den første e-boken fokuserer på det nesten to tredjedeler av hva alle som jobber effektivt med digital PR har – en dokumentert strategi. Den foreslår også syv steg man kan ta for å lage sin egen. Den andre e-boken tar for seg teknologien som brukes og deler det du trenger å vite for å velge de riktige verktøyene for din virksomhet. Den tredje e-boken ser mot fremtiden innen digital PR, og da med stor vekt på hva bransjen forventer, og hvordan man kan forberede seg på de store utfordringene vi står ovenfor.

Den første delen av rapporten kan du laste ned her.

Om Mynewsdesk
Mynewsdesks digitale PR-plattform lar kommunikatører publisere nyheter og pressemeldinger til den rette målgruppen og til rett tid. Skap og distribuer innhold, bygg nettverk og analyser data – alt i ett nyhetsrom. Mer en 5,000 selskaper og 77,000 kommunikatører bruker Mynewsdesk. Hovedkontoret ligger i Stockholm, og det finnes lokale kontorer i Norge, Danmark, Finland, Storbritannia, Tyskland og Singapore.
www.mynewsdesk.com

Om Berghs School of Communication
Berghs School of Communication tilbyr strategisk og kreativ utdanning på alle nivåer, inkludert heltidskurs, internasjonale bachelorstudier og mer enn 80 deltidsstudier og tilpassede programmer for virksomheter. Årlig deltar rundt 3,000 mennesker i opplæring hos Berghs enten i Sverige eller i utlandet. Videre besøkes skolen av omtrent 3,000 mennesker for å delta på åpne seminarer årlig. Berghs har mottatt den prestisjetunge prisen Future Lions School of the Year fem ganger, og bidratt til den globale kommunikasjonsbransjen med en stor menge talentfulle kommunikatører. Berghs holder til sentralt i Stockholm.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no