​Håndball-helgen sørget for tidenes beste seertall på TV3 med over 1,3 millioner seere

Håndballjentene vant EM-gull etter en nervepirrende kamp mot Nederland i finalen søndag kveld, og de hadde store deler av Norges befolkning med seg som publikum. Det sørget for tidenes beste seertall på TV3, med 1 347 000 seere i snitt på kampen – og der nesten 1,7 millioner seere var innom kampen på det meste. Den forrige rekorden ble satt på fredag under semifinalen mellom Norge og Frankrike, med 1.148 000 seere i snitt og der nesten 1,4 millioner seere fikk med seg de mest spennende minuttene.

Finalen søndag kveld, der en thriller av en kamp mellom Norge og Nederland endte med gull til Håndballjentene, sørget for tidenes beste seertall på TV3: 1. 347 000 seere i snitt, med hele 1,7 millioner seere innom på det meste. Dette ga TV3 72,1 % andel i totaluniverset under sendetidspunktet, og den kommersielle andelen ble hele 90,1 %. Det vil si at en tredjedel av Norges tv-befolkning fikk med seg finalekampen. Dette er den mest sette sendingen på TV3 i Norge noensinne. Søndag var TV3 helt klart den største kommersielle kanalen med en kommersiell andel på 40,9 %.

Allerede fredag ble seerrekorden fra Håndball-EM for herrer i januar (1. 080 000 seere i snitt) slått, da semifinalen mellom Norge og Frankrike ble sett av 1. 148 000 seere i snitt, og der nesten 1,4 millioner seere fikk med seg de mest spennende minuttene. Under kampen hadde TV3 62,8 % i totalandeler, og 76,1 % i kommersiell andel, hvilket gjorde MTG TV til største kommersielle kanalgruppe (46,8 % CSOV) og TV3 største kommersielle kanal (41,7 % CSOV) på fredag.

MTG TV-sjef Morten Micalsen er svært fornøyd med resultantene:

«Da vi gikk inn i 2016, var vi ganske sikre på at vi kunne sette ny seerrekord for TV3 i løpet av året. Det har vi gjort 4 ganger. Først håndballherrene i januar, så Brækhus-kampen i oktober. Denne helgen slo vi den gamle rekorden to ganger. Først på fredag med damenes semifinale, og deretter på søndag da det var nesten 1,7 millioner innom TV3 på det meste. Vi er fantastisk fornøyd med året generelt og håndballen spesielt. I løpet av håndball-EM har 3,6 millioner mennesker, tilsvarende 90 % av alle tv-seere over 12 år vært innom TV3. Det ga et godt vindu for promotering av våre nye programmer for 2017. Håndballen har levert fantastisk for oss og legger seg på toppen av 9 måneder med mest vekst av de kommersielle kanalene. Dermed ender vi 2016 med høyest vekst i 10 av 12 måneder. Føles litt som gull det også.»

"Håndball-EM for kvinner har vært et forrykende mesterskap både for Håndballjentene og for TV3, med EM-gull til Norge og historiske seerrekorder til TV3. Hele Håndball-EM har vært en tallfryd for TV3, der vi tidlig i mesterskapet snuste på en million seere", sier kommunikasjonssjef i MTG, Line Vee Hanum.

Slik ble seertallene gjennom mesterskapet:

5/12: Norge – Romania: 698 000 seere i snitt.

7/12: Kroatia-Norge: 764.000 seere i snitt.

9/12: Norge – Russland: 875.000 seere i snitt.

11/12: Danmark-Norge: 924.000 seere i snitt.

13/12: Norge-Ungarn: 665.000 seere i snitt.

14/12: Tsjekkia-Norge: 730.000 seere i snitt.

Kort oppsummert betyr det at at 90 % av alle seere over 12 år har vært innom MTG TV under håndball-EM, noe som tilsvarer 3,6 millioner seere. MTG TV øker med 96 % i kommersielle andeler under EM, fra 15,7 % til 30,7 %, og her øker TV3 fra 7,7% til 24,0 % i kommersielle andeler og blir nest største kommersielle kanal i perioden. I totale andeler øker MTG TV fra 9,4 % til 19,8 % i perioden. Med andre ord er MTG TV kanalgruppen som øker mest hittil i desember, med 80 %, fra 15,3 % CSOV til 27,6 % i kommersielle andeler. TV3 øker fra 7,5 % til 20,7 % i kommersielle andeler. I totaluniverset øker MTG TV med hele 115%, fra 6,6 % til 14,2 % andeler. TV3 øker med 215%, fra 3,4 % til 10,7 % andeler i totaluniverset.

• tv3em

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) er et digitalt og internasjonalt ledende underholdningskonsern. Vi former fremtiden for underholdning ved å gi forbrukere innhold der de selv ønsker det. Våre merkevarer strekker seg fra TV og radio, til neste generasjons underholdningsopplevelser i eSport, digitale videonettverk og online gaming. MTG er født i Sverige, og våre aksjer er notert på Nasdaq Stockholm ('MTGA' og 'MTGB').