Fra venstre: Yngve Tvedt, Nicklas Holm, Christian Holm Nilsen.

Norselab lanserer nytt fond som skal tiltrekke mer kapital til nordiske impactselskaper

Norselab fortsetter å utvide verktøykassa for gründere og investorer innen venture med et nytt Structured Equity-fond. Fondet skal bidra til å maksimere vektspotensialet til nordiske impactselskaper i vekstfasen.

Norselab avslører planer om et nytt Structured Equity-fond som skal styrke venture-satsningen deres ytterligere. Fondet skal gi impactselskaper tilgang til sårt trengt vekstkapital, uten at gründerne må gi fra seg kontrollen; fordelene ved finansieringsmodellen er nemlig lav utvanning, ingen cash-burn, og redusert kapitalkostnad sammenlignet med egenkapital. Christian Holm Nilsen og Nicklas Holm skal lede satsningen sammen med Investeringssjef i Norselab, Yngve Tvedt.

Øker tilgang til vekstkapital

Kapitalgapet for nordisk impact-venture er estimert til 4 milliarder dollar. Til tross for at nordiske impactselskaper har en mye høyere overlevelsesrate enn lignende selskaper ute i Europa (25% mot 9% etter 18 måneder, 33% mot 18% etter 30 måneder), har de langt lavere tilgang på kapital. Dette gir særlig utslag for selskaper på vei inn i vekstfasen.

Structured equity er et finansielt produkt som er spesialdesignet for å hjelpe vekstselskaper gjennom nedgangstider, samtidig som det gir investorer meget gode avkastningsmuligheter. Et hovedtrekk ved produktet er at det reduserer utvanning av eksisterende aksjonærer, slik at gründere kan forlenge runway uten å ty til mellomrunder. I USA står denne typen av “low-dilution” finansiering for 20% av alle ventureinvesteringer, sammenlignet med bare 5% i Europa.

Fondets investeringer kombinerer preferanseaksjer og tegningsretter. En typisk investering er i VC-støttede selskaper med en validert forretningsmodell og stort impactpotensial. Tickets vil være i størrelsesorden 30-100 millioner NOK, og investorer kan forvente god risikojustert avkastning med de fordelene som strukturen basert på preferanseaksjer gir.

I likhet med alle fond i Norselabs portefølje, vil Structured Equity-fondet være tro mot investorens bærekraftsfilosofi. Det innebærer å investere i selskaper som skaper positiv påvirkning gjennom produktene og tjenestene sine, og som i tillegg har solid kommersielt potensial.

- Vi er nødt til å bygge en ny generasjon med bærekraftige selskaper, men mangler kapital i vekstfasen for å få det til. Structured equity gir både gründere og venturefond flere finansieringsmuligheter, samtidig som det gir investorer gode mulighet for å investere i selskapene som trengs for å skape sårt trengt endring i verdens mest ressurskrevende bransjer. Kompetansen til Christian og Nicklas er en ideell sammensetning for å lede en slik satsning og å hjelpe nordiske impactselskaper å sette fart, forklarer Yngve Tvedt, Chief Investment Officer i Norselab.

Et team som utfyller hverandre

Christian Holm Nilsen kommer fra rollen som Senior Partner i Pareto Securities, med mer enn 15 års erfaring fra renteinvesteringer. Holm Nilsen tar med seg verdifull kompetanse og et stort, internasjonalt nettverk som blir viktig for å tiltrekke seg investorer.

- Structured equity leverer på markedets etterspørsel etter et alternativ med lavere risiko enn tradisjonell venturekapital. Produktet gir investorer gode muligheter for attraktiv risikojustert avkastning, samtidig som man gjennom investeringene bidrar til en mer bærekraftig fremtid, legger Christian Holm Nilsen til.

Nicklas Holm skal lede dialogen med gründerne. Som seriegründer og tidligfase-investor har han lang erfaring med skaleringen av hurtigvoksende selskaper. Holm har grunnlagt flere fintech-, retail-, og rådgivningsselskaper, og er rådgiver for flere nordiske ventureselskaper.

- Tilbakemeldingene fra gründere og VCer er svært gode. Å skalere samtidig som du beholder kontrollen over selskapets retning er tiltalende for vekstselskaper som hele tiden er på jakt etter alternativer for å utvide runway og oppnå nye milepæler før de går inn i nye finansieringsrunder, sier Nicklas Holm.

Structured Equity-fondet er et tilskudd til Norselabs venturearm som er i tråd med deres ambisjon om å bevise at impact er fremtiden for investeringer. Structured Equity-fondet er planlagt lansert første halvdel av 2023.

Nicklas Holm og Christian Holm Nilsen

Key Facts

• Name: Meaningful Structured Equity I
  • Investment stage: Series A to C
  • Target and size of the fund: USD 50M
  • Typical investment:
    • Ticket size: USD 3-10m
    • Pre-money valuation: USD 50m+
    • Typical term: 3 years

Om Christian Holm Nilsen

Christian har mer enn 15 års erfaring fra renteinvesteringer og en kjent profil i Nordisk finans. Før han kom til Norselab var han Senior Partner i Pareto Securities, hvor han var sentral i å utvide selskapets aktiviteter i Sverige. Holm Nilsen startet karrieren som credit trader i Nordea, og er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI.

Om Nicklas Holm

Nicklas er en seriegründer og tidligfase-investor med lang erfaring med å bygge og skalere selskaper. Før Norselab grunnla han en rekke fintech-, retail-, og rådgivningsselskaper. Holm startet karrieren i konsulentbransjen og har jobbet i NBIM, Capgemini og Trifid. Han er utdannet med en M.Sc. fra Uppsala Universitet.

Norslab er en nordisk ledende bærekraftsinvestor basert i Oslo. Med et kompromissløst fokus på å skape en meningsfylt fremtid for alle, investerer Norselab kapital og komeptanse i selskaper med et tydelig positivt bidrag til bærekraft og som skaper sårt trengt endring i verdens mest ressurskrevende industrier.

Norselab har i dag to aktive venturefond og utvider hurtig på tvers av aktivaklasser og investeringsfaser. Besøk norselab.com for mer informasjon, og følg oss på LinkedIn.