Tom Hestnes, Managing Director Credit og Ole-Einar Stokstad, Senior Portfolio Manager Credit

Norselab utvider med høyrentefondet Meaningful Impact High Yield

Norselab utvider fondsporteføljen med et høyrentefond som fokuserer på bærekraft. I likhet med resten av investorens fondsportefølje skal også Meaningful Impact High Yield skape positiv avkastning for både investorer og for kloden. Initiativet skal ledes av Tom Hestnes, som er blant Nordens mest fremgangsrike renteforvaltere, og Ole Einar Stokstad, en av Norges mest anerkjente kredittanalytikere. Det nye fondet lanseres 30. november, og har allerede hentet 500 millioner.

Tidligere i år kom nyheten om at Tom Hestnes sluttet seg til Norselab for å bygge en serie med kredittfond som fokuserer på bærekraft. Meaningful Impact High Yield blir det første i rekken, og er utviklet for profesjonelle og institusjonelle investorer med langsiktig investeringshorisont. Fondet skal investere i selskaper som både har en positiv miljømessig påvirkning og et solid avkastningspotensial.

- Norselab har som mål å skape solid avkastning ved å bidra til transformasjon av industri, og høyrentemarkedet var dermed et logisk neste steg for oss. Tom har en merittliste som mangler sidestykke, og med ham på laget styrker vi evnen vår til å skape best mulig avkastning - både for investorer og for kloden, sier Erik Syvertsen, CEO i Norselab.

Fondslansering

Fondet lanseres 30. november med 500 millioner kroner i forvaltningskapital, med et mål om å nå 2 milliarder innen utgangen av 2023. Fondet er organisert som et alternativt investeringsfond (AIF). AIF-strukturen bidrar til skalerbarhet og investeringsstrategien er intakt for en vekst i forvaltningskapitalen opp til 10 milliarder kroner.

- I et relativt tørt marked er vi superhappy over å ha hentet over 500 millioner i første runde, som er et av de største beløpene ved etableringen av et nordisk høyrentefond noensinne. Det underbygger virkelig troen investorene har på vår tilnærming, og den tilliten skal vi forvalte med stor respekt, sier Tom Hestnes, Managing Director Credit i Norselab.

Nordisk High Yield

I Norden ser man nå en kraftig økning i etterspørselen etter bærekraftige finansprodukter - i tråd med at en ny generasjon investorer vil bruke kapital til å utgjøre en forskjell. For å møte den økte etterspørselen har teamet i Norselab skreddersydd et rammeverk for å generere positive effekter gjennom høyrenteinvesteringer som er det aller første av sitt slag.

Investeringsbeslutningene tas med utgangspunkt i grunnleggende kredittrisikovurdering og vurdering av utstedernes bærekraftspotensial. Finansiell risiko og ESG-vurderinger gjøres av forvaltningsteamet, mens bærekraftsteamet analyserer utstedernes bidrag til bærekraft, med hovedfokus på produktene og tjenestene deres. Investeringsprosessen tar utgangspunkt i Norselabs “Meaningfulness Philosophy”, som vurderer utstederes bidrag til FNs bærekraftsmål gjennom flere ulike linser.

- Målet vårt er å sette en ny standard for bærekraftige høyrenteinvesteringer. Med utgangspunkt i en data- og kunnskapsdrevet tilnærming skal vi øke høyrentemarkedets positive bidrag til det bærekraftige skiftet i industrien, sier Maria de Perlinghi, Chief Impact Officer i Norselab.

- Vi ønsker å styre det nordiske høyrentemarkedet inn i en ny æra. Ambisjonen er å lede an arbeidet med å utvikle og forankre en ny lånedokumentasjonsmal for nordiske høyrentelån, som da også inkluderer bærekraftstiltak med klare positive mål. Det sagt, vi skal ikke sette bærekraft opp mot avkastning og motsatt; vi skal oppnå begge deler, legger Hestnes til.

- Jeg gleder meg til å ta idéene våre fra researchstadiet ut til faktiske investeringsbeslutninger, og jobbe aktivt med bærekraftige høyrenteinvesteringer side om side med Tom, sier Ole Einar Stokstad, Senior Portfolio Manager Credit i Norselab.

Impact-aktivisme

Det siste tiåret har det nordiske høyrentemarkedet vokst seg til å bli en internasjonalt anerkjent markedsplass for obligasjonsfinansiering som tiltrekker seg både utstedere og investorer fra hele verden.

Tom Hestnes har vært en av pådriverne for dette skiftet. Hestnes har vært blant Nordens største og mest aktive høyrentefondsforvaltere, og har tidligere snakket høyt om og forsvart situasjoner rundt rettferdig behandling i kapitalstruktur og eierstyring. Sammen med Norselab vil han nå utvide aktivismen til å også omfatte bærekraft.

- Vi skal fortsatt følge den samme investeringsstrategien og jage den beste avkastningen, men nå også med et komplementært mål for øyet; bærekraft, avslutter Hestnes.

Meaningful Impact High Yield blir Norselabs flaggskip innenfor kreditt og en viktig milepæl når Norselab utvider på tvers av ulike aksjeklasser.

Norselab, som er blant Nordens ledende impactinvestorer, lanserer sitt første høyrentefond. Meaningful Impact High Yield blir det første nordiske høyrentefondet som er såkalt “Artikkel 9” under EU’s nye offentliggjøringsforordning (SFDR). Fondet er organisert som et alternativt investeringsfond (“AIF”), og legger Norselabs filosofi for bærekraftige investeringer til grunn for å skape positiv avkastning - både kapitalmessig og for miljøet. Initiativet skal ledes av Tom Hestnes og Ole Einar Stokstad.

Tidligere i år kom nyheten om at Tom Hestnes sluttet seg til Norselab for å bygge en serie med kredittfond sentrert rundt impact. Meaningful Impact High Yield blir det første i rekken, og er utviklet for profesjonelle og institusjonelle investorer med langsiktig investeringshorisont. Fondet skal investere i selskaper som både har en positiv miljømessig påvirkning og et solid avkastningspotensial.

- Norselab har som mål å drive mer kapital i retning impactinvesteringer og høyrentemarkedet var dermed et logisk neste steg for oss. Tom har en merittliste som mangler sidestykke, og med ham på laget styrker vi evnen vår til å skape best mulig avkastning - både for investorer og for kloden, sier Erik Syvertsen, CEO i Norselab.

Fondslansering

Fondet lanseres 30. november med 500 millioner kroner i forvaltningskapital, med et mål om å nå 2 milliarder innen utgangen av 2023. AIF-strukturen bidrar til skalerbarhet og investeringsstrategien er inntakt for en vekst i forvaltningskapitalen opp til 10 milliarder kroner.

- I et relativt tørt marked er vi i superhappy over å ha hentet over 500 millioner i første runde, som er et av de største beløpene ved etableringen av et nordisk høyrentefond noensinne. Det underbygger virkelig troen investorene har til vår tilnærming, og den tilliten skal vi forvalte med stor respekt, sier Tom Hestnes, Managing Director Credit i Norselab.

Nordisk High Yield

I Norden ser man nå en kraftig økning i etterspørselen etter impactprodukter - i tråd med at en ny generasjon investorer vil bruke kapital til å utgjøre en forskjell. For å møte den økte etterspørselen har teamet i Norselab skreddersydd et rammeverk for å generere impact gjennom høyrenteinvesteringer som er det aller første av sitt slag.

Investeringsbeslutningene tas med utgangspunkt i grunnleggende kredittrisikovurdering og vurdering av utstedernes impactpotensial. Finansiell risiko og ESG-vurderinger gjøres av forvaltningsteamet, mens impactteamet analyser utstedernes bidrag til bærekraft, med hovedfokus på produktene og tjenestene deres. Investeringsprosessen tar utgangspunkt i Norselabs “Meaningfulness Philosophy”, som tar for seg utstederes bidrag til FNs bærekraftsmål gjennom ulike linser.

- Målet vårt er å sette en ny standard for impact innen høyrenteinvesteringer. Med utgangspunkt i en data- og kunnskapsdrevet tilnærming skal vi øke høyrentemarkedets positive bidrag til endringen verden sårt trenger, sier Maria de Perlinghi, Chief Impact Officer i Norselab.

Meaningful Impact High Yield er Artikkel 9 (“mørkegrønne fond”) under EU’s nye offentliggjøringsforordning (SFDR).

- Vi ønsker å styre det nordiske høyrentemarkedet inn i en ny æra. Ambisjonen er å lede an arbeide med å utvikle og forankre en ny lånedokumentasjonsmal for nordiske høyrentelån, som da også inkluderer bærekraftstiltak med klare positive mål. Det sagt, vi skal ikke sette bærekraft opp mot avkastning og motsatt; vi skal oppnå begge deler, legger Hestnes til.

- Jeg gleder meg til å ta idéene våre fra researchstadiet ut til faktiske investeringsbeslutninger, og jobbe aktivt med impactinvesteringer side om side med Tom, sier Ole Einar Stokstad, Senior Portfolio Manager Credit i Norselab.

Impact-aktivisme

Tom Hestnes har vært en av pådriverne for dette skiftet. Hesnes har vært blant Nordens største og mest aktive høyrentefondsforvaltere, og har tidligere snakket høyt om og forsvart situasjoner rundt rettferdig behandling i kapitalstruktur og eierstyring. Sammen med Norselab vil han nå utvide aktivismen til å også omfatte impact.

- Vi skal fortsatt følge den samme investeringsstrategien og jage den beste avkastningen, men nå også med et komplementært mål for øyet; impact, avslutter Hestnes.

Key Facts

Name: Norselab Meaningful Impact High Yield
NAV (at launch): 10,000 NOK
Fund launch: November 30, 2022
Base Currency: NOK
Currency Share Classes: NOK / SEK / USD & EUR (both hedged and non-hedged)
Asset class: Nordic High Yield Corporate Bonds
Investment structure: Alternative Investment Fund
Fund type: Open-Ended Investment Company
Fund classification/SFDR: Article 9
Portfolio Managers: Tom Hestnes & Ole Einar Stokstad
Fund Manager: KBA
Investment Management Company: Norselab Investment Management AS

Norselab er en nordisk ledende bærekraftsinvestor basert i Oslo. Med et kompromissløst fokus på å skape en meningsfylt fremtid for alle, investerer Norselab kapital og komeptanse i selskaper med et tydelig positivt bidrag til bærekraft og som skaper sårt trengt endring i verdens mest ressurskrevende industrier.

Norselab har i dag to aktive venturefond og utvider hurtig på tvers av aktivaklasser og investeringsfaser. Besøk norselab.com for mer informasjon, og følg oss på LinkedIn.