Hva har Cup of Excellence betydd i verdens kaffeindustri?

Hva har Cup of Excellence betydd i verdens kaffeindustri?

Cup of Excellence startet i Brasil i 1999 og er en av de mest prestisjefylte kaffekonkurransene i bransjen. Konkurransene holdes årlig i utvalgte land i Sør- og Sentral Amerika samt Afrika. Alle kan sende inn kaffeprøver hvor partiene først blir vurdert av en lokal jury. Kaffene som går videre blir deretter smaksvurdert av en internasjonal jury. All smakingen foregår blindt etter cuppingkriterier som aroma, renhet, sødme, syrlighet, munnfølelse, smak, ettersmak og balanse. Kaffen selges på internettauksjoner til høystbydende, og prisen kaffene oppnår er ofte svært høy. Susie Spindler er en av de mest kjente stemmene i internasjonal kaffeindustri. Hun har vært med å etablere Cup of Excellence og leder nå Alliance for Coffee Excellence (ACE). Spindler er i Norge og besøker Norsk Kaffeinformasjon fredag 12. september for å snakke om Cup of Excellence og i hvilken grad man har lykkes så langt.
Hva går Cup of Excellence ut på? Hva har skjedd siden starten, og hva betyr denne ordningen for landet, farmere, innkjøpere og forbrukere?

Kaffebrenneriet i Norge er verdens største kjøper av Cup of Excellence kaffe. Hvilke erfaringer har de gjort seg?  Steinar Paulsrud er gründer i Kaffebrenneriet og mangeårig dommer i Cup of Excellence. Han deltar på frokostmøte sammen med Susie Spindler.