Norske kunstnere tar saken i egne hender med lanseringen av "Alternativ Kunstnermelding" – en respons til "Kunstnarkår", Meld. St. 22 (2022–2023). Torsdag 18. januar kl. 08.30 presenteres "Alternativ Kunstnermelding" på Kunstnernes Hus i Oslo.

Alternativ Kunstnermelding

Avsendere: Den norske forfatterforening, GramArt, Juoigiid Searvi, Mun Dajan Foreninga samiske forfattere, NOPA, Norsk audiovisuell oversetterforening, Norske Dansekunstnere, Norske Filmregissører, Norsk filmforbund, Norsk Komponistforening, Norsk Oversetterforening, Norsk Skuespillerforbund, Regiforbundet, Sámi Girječálliid Searvi SGS Samisk forfatterforening, og Samiske Komponister.

– Det er gått 27 år siden forrige kunstnermelding, og vi merker behovet for en ny gjennomgang av feltet som påvirker kunstnernes arbeid og liv, sier Ole Henrik Antonsen, styreleder i NOPA.

Torsdag 18. januar kl. 08.30 presenteres "Alternativ Kunstnermelding" på Kunstnernes Hus i Oslo, et svar på regjeringens melding “Kunstnarkår”. Mens regjeringens melding gir en relevant oversikt over nåsituasjonen, peker den alternative meldingen på mangler i kunnskapsgrunnlaget og utvidede tiltak.

Kunstnere krever ikke bedre rettigheter enn andre, men like rettigheter. For å få til dette, kan det være nødvendig med særordninger.

Men i Norge er det verken en egen kunstnerlov eller bestemmelser som gjelder for kunstnere i generell lovgivning. “Alternativ Kunstnermelding” foreslår derfor at Stortinget gjør følgende anmodningsvedtak i sin kommende behandling av “Kunstnarkår”:

I. Stortinget ber regjeringen utrede en norsk kunstnerlov og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.

II. Stortinget ber regjeringen utarbeide forslag til en helhetlig kunstnerøkonomireform.

III. Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i budsjettproposisjonen med finansiering av en kunstnerallianse.

Under presentasjonen av “Alternativ Kunstnermelding” vil det bli trukket frem flere aspekter ved kunstnerpolitikken.

• Vi trekker frem vilkårene som kunstnere jobber under, inkludert deres ytringsfrihet, posisjon i samfunnet og økonomi. Til tross for kulturens økonomiske vekstpotensial, gjenspeiles ikke dette i Kulturdepartementets budsjett, og vi argumenterer for en styrking av kreative næringer generelt og kunstnernes rammevilkår spesielt, sier forbundsleder Kristine Karåla Øren, forbundsleder i Norske Dansekunstnere.
    • Vi så blant annet under pandemien hvordan kunstnere ble overlatt til seg selv med uforutsigbare kompensasjonsordninger. Vi må sikre kunstnerne slik at noe lignende ikke skjer igjen, legger forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund, Per Emil Grimstad, til.

“Alternativ Kunstnermelding” ser også tilbake på tidligere kunstnermeldinger fra 1976 og 1997 for å evaluere tidligere suksesser og mangler.

• Mens visse tiltak har blitt implementert, påpeker vi at målet fra 1976 om like levekår for kunstnere ikke er oppfylt. Vi trekker også inn relevante rapporter som "Kunstens autonomi og kunstens økonomi" fra 2015 og "Sterkere tilbake" fra 2022 for å belyse den økonomiske nedgangen i kunstnerinntekter og behovet for styrkede tiltak, sier Elisabeth O. Sjaastad, forbundsleder i Norsk filmforbund.

Lanseringen vil finne sted den 18. januar kl. 08.30-09.30 på Kunstnernes Hus i Oslo, og politikere, kulturaktører, kunstnere og media er invitert. Dette er en mulighet til å diskutere kunstnernes utfordringer, foreslå løsninger og sette kunstnerpolitikk på dagsordenen.

For ytterligere informasjon, kontakt
    :

Elisabeth O. Sjaastad
    Forbundsleder i Norsk filmforbund

elisabeth@filmforbundet.no

Norsk Komponistforening er i stadig vekst, både i antall medlemmer og i representasjonen av kunstnerisk mangfold og genrebredde. Våre medlemmer skaper lydkunst, installasjoner, orkestermusikk, kammermusikk, kor- og vokalmusikk, elektronisk musikk, performance, støy, jazz, scenisk musikk og filmmusikk. Norsk Komponistforening er medlem av den europeiske komponistorganisasjonen ECSA (European Composer and Songwriter Alliance).

Relatert innhold