EUs General Safety Regulation (GSR)

Fra og med juli 2024 må alle nye kjøretøyregistreringer innfri EUs nye trafikksikkerhetsdirektiv, General Safety Regulation (GSR).

GSR er en del av EUs ”nullvisjon”-initiativ. Målet er null dødsfall og alvorlige skader på veiene i Europa innen 2050. Det nye direktivet krever at alle lastebiler og busser som registreres i Europa fra og med juli 2024, skal ha åtte spesifikke automatiske sikkerhetsfunksjoner for førerassistanse. Alle nye Scania-lastebiler og -busser som selges fra nevnte dato, vil tilfredsstille disse kravene. Når det er sagt, er det meste som trengs av sikkerhetsrelatert støtteteknologi allerede integrert i våre kjøretøy.

Hvorfor er GSR nødvendig?
I 2021 ble det registrert tett på 20 000 trafikkulykker med dødelig utfall i EU. I omrent 14% av disse ulykkene var tunge kjøretøy innblandet. Dette gjør dem overrepresentert i forhold til andelen de utgjør av den samlede veitrafikken.
I opptil 90% av alle ulykkene var det snakk om menneskelige feil. Ulykkene som oftest går igjen, er:

1. Påkjørsel bakfra mellom personbil og nyttekjøretøy
2. Kollisjon mellom en lastebil som svinger til høyre, og en syklist som sykler ved siden av og har tenkt seg rett frem
3. Kollisjon med fotgjenger(e) som krysser veien foran kjøretøyet.

Introduksjonen av avanserte førerstøttesystemer (ADAS) gir førerne en ekstra håndsrekning på de stadig travlere bygatene og motorveiene rundt om i verden. GSR vil bidra til å regulere disse systemene, slik at man får på plass en standardpakke med sikkerhetstiltak.

”Smart og trygg” med Scania
I en separat EU-lov stilles det krav til at all elektronisk arkitektur i kjøretøyene beskyttes mot cyberangrep og datavirus i drift og ved programvareoppdateringer.
Scania har allerede implementert en solid infrastruktur for cybersikkerhet i prosessene og produkter. Med Smart Dash-teknologien som innføres om kort tid vil Scania utstyre kjøretøyene sine med et digitalt dashbord, som gjør det enkelt og trygt for føreren å navigere i og styre de ulike sikkerhetsfunksjonene og andre elektroniske funksjoner i kjøretøyet.

«Smart Dash er basert på vår nye modulære elektronikkarkitektur, den innfrir GSR-kravene og tar cybersikkerhet til neste nivå», forteller Eduardo Landeo, en annen produktsjef som jobber på prosjektet.
«Når man ser på veitrafikkstatistikken, er det ikke til å stikke under en stol at transportbransjen har vært en del av problemet, men vi jobber samtidig hardt med å bli en del av løsningen. Vi ønsker å sørge for at kjøretøyet er smart og bidrar til trygghet i trafikken.»

De åtte obligatoriske sikkerhetsfunksjonene
1. Nødstoppsignal