Bilparken til DSV Road AS teller nå 68 Scania, og bilene får gode skussmål fra sjåførene. “Våre sjåfører er veldig fornøyd med bilene. De skryter av komforten og stabiliteten. Servicen på Digernes er dessuten i særklasse, sier Heyerdahl.

DSV Road AS - fra fire leiebiler til 68 egeneide Scania

[Tekst: Daniel Hovdahl og Bjørn Røst Kjørmo | Foto: Daniel Hovdahl, Knut Wefring og Per Harald Aarseth ]

Da DSV skulle utvide bilparken var profesjonaliteten til Norsk Scania AS avd. Ålesund med Per Harald Aarseth i spissen, en avgjørende faktor for at valget falt på Scania. Med høyt fokus på oppetid har det vært viktig med et godt og stabilt samarbeid med et lokalt verksted.

Vi var svært stolte da avtalen med DSV Road AS ble inngått. Det dreide seg totalt om 52 nye Scania, fordelt på 25 stk. 540 S og 27 stk. 500 S av den nye Super-serien.

“DSV er en stor aktør. Inntrykket vi har kan oppsummeres best med ord som dyktig og profesjonell. Det å håndtere og levere til kunders forventinger er ikke alltid enkelt, og det krever dedikerte medarbeidere som yter sitt beste hver eneste dag. Målet vårt er å levere 100% hver gang. En så stor levering er utfordrende, men det er en fin målestokk på hvor velfungerende og godt smurt Scania-familien på Digernes er,” forteller Aarseth stolt.

“Fra mitt ståsted, som selger av bilene, er det utrolig artig å få jobbe tett med en kunde som er så opptatt av oppetid og generell driftsøkonomi. Bilene er «fintunet» for optimal driftsøkonomi, samtidig som det er tatt hensyn til sjåførens komfort og ikke minst sikkerhet,” forteller Steinar Westli, regiondirektør i Scania.

SE FILM!
Se intervju med Jarle Heyerdahl og DSVs erfarne sjåfør, Stein Løkken.

F.v Frank Emil Sandvik, selger Scania Ålesund, Per Harald Aarseth, distriktssjef Scania Ålesund, Jarle Heyerdahl, Director Thermo DSV Road AS, og Steinar Westli, regiondirektør i Scania.

Den store ordren startet med et behov for økt kapasitet for en kort periode. Gjennom Scania Utleiesenter ble fire leiebiler raskt klargjort til disposisjon for DSV. I 2019 ble disse fire byttet ut med seks nye biler. Av disse var fem Scania 500 S, og én var Scania R500. Senere fulgte en ordre på ytterligere fem biler før en hel flåte på 36 kjøretøy fra et konkurrerende merke, ble bestemt at skulle skiftes ut. Dette ble gjennomført i løpet av høsten 2022, og første halvår 2023.

Djevelen ligger i detaljene, og her kommer sjåførene til dekket bord
Dreibar hvilestol, skinninteriør, alkolås, airbag i ratt samt sidegardin og beste lysutrustning, er detaljer som er valgt for å gjøre bilene til en mest mulig attraktiv arbeidsplass for sjåførene. Norsk Scania AS har levert en totalpakke med operasjonell leasing, Gull-serviceavtale og flåtestyring. Finansiering er gjort gjennom Scania Finans AB, noe vi også er stolte av i denne sammenhengen.

Redusert forbruk
For to år siden lanserte Scania en helt ny drivlinje for rekkeseksmotorserien: Scania Super. Dette var Scanias største lansering siden den nye lastebilgenerasjonen kom på markedet i 2016.
Stikkordet for Super-serien er drivstoffbesparelse. Med en helt ny drivlinje og en videreutviklet 13-liter som leverer mellom 420 og 560hk, er besparelsen på opptil 8%. Ingen deler fra den gamle serien ble uten revidering tatt med til den nye. Alt måtte passe perfekt fra begynnelsen, deriblant nytt innsprøytningssystem og optimalisert drivstoffpumpe. Hjertet i motoren, veivakselen, er ytterligere balansert og optimalisert for effektivitet og holdbarhet.

Scanias nye plattform er utviklet og produsert med den nyeste teknologien. Det har økt den tekniske levetiden med 30% sammenlignet med forrige generasjon, til tross for lavere vedlikeholdskrav. Drivlinjen inkluderer også Twin SCR-systemet som først ble introdusert på den nye V8-en i 2020, samt nye og mer effektive girkasser og bakaksler. Av ordren på totalt 52 biler fra Ålesundsavdelingen, er 27 av disse Super-modeller.

Vi tok en kjøretur med DSVs erfarne sjåfør, Stein Løkken. Han har kjørt sammenhengende for DSV i 19 år, hvorav de fem siste har vært i en Scania. Løkken har allerede flere positive ting å si om Super-bilen, etter å ha kjørt den ca. 10.000 km. “Hvis jeg sammenligner 500 Super mot 540 som jeg hadde før, så vil jeg påstå at trekkrafta er identisk,” forteller 50-åringen. Han kjører faste lass med meieriprodukter og lik totalvekt på 46 tonn. “Forbruket på denne kjøringen ligger mellom 0,2 og 0,3 liter lavere per mil. Jeg kjører på mellom 3,1 og 3,2 liter. De tallene kan jeg gå god for at jeg ligger på med min kjøring,” forteller Løkken.

40% reduksjon før 2030
DSV har mål om å redusere utslipp fra egne anlegg og kjøretøy med 40% før kalenderen viser 2030. “Dette er blant annet for å imøtekomme FNs bærekraftsmål,” forteller Jarle Heyerdahl, Director Thermo - DSV Road AS.
I 2020 forpliktet DSV seg på lik linje som Scania til Parisavtalens Science Based Targets initiative (SBTi). Det vil si at de har forpliktet seg til å nå et nullutslippsnivå innen 2050 gjennom hele verdikjeden. For at DSV skal nå målene sine om utslippsreduksjon, er de nye lastebilene fra Scania en vesentlig brikke på veien.

Foto: Per Harald Aarseth. Straumsbrua ble bygd i 2004.

Ti nye gassbiler
I tillegg til de 52 bilene fra Ålesund, inkluderer også bestillingen fra DSV ti nye Scania R410 A6x2NB trekkvogner med gassmotor. Disse blir levert av Scania Oslo. Med biometan på tanken reduseres CO2-utslippet med 50–90 %. Vanligvis ligger reduksjonen på 80% fra et brønn-til-hjul-perspektiv, sammenlignet med vanlig diesel. Med en årlig kjørelengde på 120.000 km per bil, resulterer dette i en vesentlig miljøbesparelse for samfunnet. “Gassmotorene fra Scania er kjent for å ha god drivstoffeffektivitet. Noen kunder etterspør større motorer enn det vi leverer i dag på maksimalt 410 hk, og dette kommer. Biler med nye motorer med effekter på 420 og 460 hk ble lansert på IAA,” forteller Steinar Westli. DSV har nå totalt 11 gassbiler i drift.

En grønnere fremtid med Norgips
Via DSV bestilte Norgips sin første gassbil våren 2022. Dette var en Scania R410 trekkvogn drevet av flytende gass. Bilen ble raskt en suksesshistorie, og DSV valgte derfor å sette ytterligere 10 stk. i bestilling. I tillegg til den første går fire av disse ti nå i fast trafikk for Norgips.

Bilene ble levert fra Norsk Scania AS avd. Oslo i løpet av siste kvartal 2022. Nå går de i trafikk mellom Oslo – Trondheim, Oslo – Ålesund og Oslo – Vestfold. Rutene er strategisk lagt til der det er fyllestasjoner for flytende biogass.

I egen pressemelding i oktober 2022 skrev Norgips om økt satsning på en mer miljøvennlig transport rettet mot byggebransjen. Hver dag ruller 55 lastebiler ut fra Norgips sin fabrikk, og målet er at minst 20 av disse skal være drevet med miljøvennlig drivstoff innen 2030. “Vi ser frem til videre samarbeid med både DSV og Gasum,” sier Bjørn Ottersen i Norgips.

Årlig leveres 31 millioner kvadratmeter med gips i Norge og Sverige. Det tilsvarer rundt 11 000 lastebillass. I 2021 rullet bilene totalt 3 685 169 kilometer på oppdrag for Norgips, så her er det stort potensiale for å redusere klimapåvirkningen. “Stikkordet er samarbeid,” forteller Jarle Heyerdahl i DSV. “Vi har Scania som leverandør av biogasskjøretøy, og Gasum står for selve gassen. Vi har samarbeidet med Norgips i over 15 år, og vi opplever at Norgips har et genuint ønske om å få til mye når det kommer til miljø,” fortsetter han.

I dag er den største utfordringen med gass å finne steder å fylle tanken. Heldigvis er tilbudet økende.

Aldri i tvil
I en tid preget av uroligheter og leveringsproblematikk har leveransen til DSV gått bra. Alt nødvendig utstyr og materiell ble satt i bestilling et halvt år før bilene skulle komme. På denne måten var alt klart til serieproduksjon når det kom til montering og klargjøring før registrering.

“TSO-prosessen ble mesterlig håndtert av selger Frank Emil Sandvik, i godt samarbeid med den lokale avdelingen i vegvesenet. Det var et kjekt lyspunkt å få være med på en slik leveranse. Vi var aldri i tvil om at vi skulle fikse dette, forteller Per Harald Aarseth.

“Målet nå er å drifte denne flåten og alle andre Scaniaer på veien, slik at vi er foretrukket leverandør når bilene om noen år skal byttes ut,” avslutter han.

Bilparken til DSV Road AS teller nå 68 Scania, og bilene får gode skussmål fra sjåførene. “Våre sjåfører er veldig fornøyd med bilene. De skryter av komforten og stabiliteten. Servicen på Digernes er dessuten i særklasse, med svært engasjerte ansatte,” sier Heyerdahl i DSV Road, og fortsetter:

“DSV ønsker å sikre seg gode og stabile sjåfører, som igjen bidrar til å holde på fornøyde kunder. Med godt arbeidsverktøy og mange serviceverksteder over hele Norge, kan vi sammen med Scania sørge for at dette blir mulig.”

Samarbeidet med DSV Road AS viser at strategiske partnerskap som dette kan være lønnsomt og lærerikt for begge parter. I dag diskuteres fremtidsløsninger for elektriske trekkvogner, og det er allerede signert intensjonsavtale for leveranser sommeren 2024.

“For DSV er det viktig å bygge langsiktige og trygge avtaler med leverandører som spiller hverandre gode. Til nå har Scania vist seg å være en leverandør vi kan stole på, og vi håper at de synes DSV er en transportør som er grei å samarbeide med.” avslutter Heyerdahl.

Når du leser dette bladet, er leveransen av nye biler til DSV Road AS komplett. Holder du utkikk, kan du et sted langs Norges langstrakte landeveier se de 68 blå Scania-lastebilene.

DSV Road
DSV er et globalt transport- og logistikkselskap. I Norge står DSV Road AS for den norske delen av landeveistransporten. Selskapet har som mål å lede transport- og logistikksektoren over på bærekraftige løsninger. Dette skal gjøres ved hjelp av bedre planlegging og innovativ teknologi. De siste månedene har derfor Scania Ålesund fått gleden av å overlevere dem 62 nye Scania R- og S-serier.

DSV Road AS og DSV Solutions flyttet inn i nytt hovedkontor med terminal og lager på Vestby i 2020. DSV globalt: DSV (De Sammensluttede Vognmænd af 13-7 1976 A/S) er et dansk transport - og logistikkselskap grunnlagt av Leif Tullberg ved sammenslåing av ni uavhengige lastebilselskaper i 1976. DSV tilbyr globale transporttjenester via vei, fly, sjø og tog. 400 europeiske kontorer, 75 000 ansatte på verdensbasis med omkring 20.000 lastebiler på veien daglig i Europa.

Saken ble først publisert i Scania Fokus nr 2, 2023.