Går Super-billig

Går Super-billig

Fra Fokus #3 2023: Torger Skaug Spesialtransport har i snart ett år kjørt med Scania 560R. Deres erfaring er at Scania Super går betydelig billigere enn de andre lastebilene deres med totalvekt opp til 50 tonn. Beskjedne 2,82 l/mil hadde en av sjåførene i gjennomsnittsforbruk i hele juli. Det er åtte desiliter mindre enn bilene med større motor.

[ Tekst og foto: Espen Braata ]

Torger Skaug Spesialtransport tok i bruk seks like Scania 560R i fjor høst, og Super-serien innfrir forventningene på alle måter i deres kjøring.

De seks identiske trekkvognene, som er profilert med både Torger Skaugs og Ørland Transports farger og logo, går i kjøring med betongelementer for Sabeta Norway på Hønefoss. Da Ørland fikk tilslaget på denne kjøringen høsten 2022, kjøpte Skaug seks av bilene Ørland hadde i bestilling til kjøringen, og kjører nå som underleverandør for dem.

Betongelementer og spesialtransport har Torger Skaug snart kjørt i en mannsalder. De seks nye bilene er første gang hans firma kjører Scaniaer med 6-sylindret motor. Det snaue året de vært i drift, har det vært få feil på tross av en helt ny motor og drivlinje. Feilene som har oppstått har vært i kategorien småfeil.

- Vi er veldig fornøyde med de nye 560-ene til den bruken vi har på dem. De går betydelig billigere enn de vi har med tilsvarende lass og større motor, sier daglig leder Tommy Hermansen.

Stor forskjell

De seks trekkvognene med toppmodellen i Scania Super-serien går alle på lik kjøring. Det betyr lass ut fra Hønefoss til hele det sentrale Østlandet, med totalvekter så nær 50 tonn som mulig. Felles for alle turene er lange stigninger på vei ut fra Ringeriksregionen.

- Selv om lastebilen betyr mye, er sjåføren fortsatt veldig viktig, fortsetter Hermansen. Den sjåføren og bilen med det laveste forbruket kjørte på 2,84 l/mil i juli, mens den tilsvarende bilen som gikk dyrest brukte åtte desiliter mer. Mange av sjåførene med de laveste forbrukstallene er de yngste, men han som kjører aller billigst av Super-sjåførene, er den eldste i sjåførkorpset.

Til sammenlikning bruker bilene firmaet har med V8-er mer diesel i tilsvarende kjøring. De som går billigst omtrent med samme forbruk som den dyreste 13-literen. Totalt har selskapet 16 vogntog, hvor 14 er Scaniaer, og trenden er at jo nyere bil, motor og drivlinje, desto mindre drivstoff går det.

Forskjellig bruk

- Erfaringen med de nye 13-litersmotorene med 560 hk så langt, gjør dem til en meget aktuell kandidat når vi skal bytte ut de bilene vi har i dag, sier Hermansen. En del av kjøringen de gjør skjer med 60-tonns modulvogntog. Til denne bruken mener han de nye V8-erne med 660 hestekrefter gir best totaløkonomi. Flere av bilene med V8- motor går også på lengre kjøring som til Vestlandet, Trøndelag og Nord-Norge med 60-tonns totalvekt.

- Det er en dreining mot å bruke mindre motorer. Mindre dieselforbruk er viktig for oss. Det er resultatet på bunnlinja vi lever. Daglig leder Tommy Hermansen i Torger Skaug Spesialtransport er strålende fornøyd med firmaets seks Scania Super-trekkvogner. De har vært i bruk i snart ett år, og forbrukstallene er betydelig lavere enn resten av bilparken til firmaet.

Scania Super
• 13 liters motor 420, 460, 500 og 560 hk.
• Fullt dreiemoment fra 900 o/min.
• Oppgradert drivlinje med overdrive.
• 30 % lenger levetid på komponenter.
• Lettere chassis og komponenter.