Skisse på nye digitale dashbordet på Scania Lastebil

Scania introduserer nytt digitalt dashbord

I en stor trinnvis endring introduserer Scania nå lastebiler med digitale dashbord, basert på en modulær elektronikkarkitektur som inkluderer en rekke nye sikkerhetsfunksjoner. Det digitale dashbordet, Smart Dash, er byggesteinen som legger til rette for digitale tjenester, økt sikkerhet og forbedrede brukeropplevelser.

• Smart Dash, et digitalt dashbord med Center Information Display

• Tilbyr sømløs digital støtte for sjåfører og operatører kombinert med løsninger som My Scania og Scania Driver App

• Ny systemarkitektur samsvarer med EUs nye General Safety Regulation og FNs nye cybersikkerhetsforskrifter

• Aktiverer OTA-oppdateringer (over-the-air), potensielt via superraske 5G-tilkoblinger

• Forbedret menneskelig maskingrensesnitt (HMI) – Smart Dash-løsningen er avgjørende for Scanias økte fokus på sikkerhet.

Stefan Dorski, Senior Vice President, Head of Scania Trucks, sier: "Det kundene våre vil oppleve i Smart Dash-utstyrte lastebiler er Scanias høye ambisjonsnivå når det gjelder digitalisering, tilkobling og sikkerhet. Det hele koker ned til å skape enestående brukeropplevelser i kombinasjon med digitale tjenester og løsninger.»

Smart Dash er utviklet i henhold til Scanias kjente modulære system for skreddersydde digitale løsninger. Den kommer i forskjellige ytelsestrinn, men de har alle den modulære strukturen til felles. Dermed kan det sømløst kombineres med andre digitale Scania-løsninger som My Scania eller Scania Driver App.

Scanias digitale dashbord skal introduseres i 2024. Det vil bane vei for nye digitale tjenester, og tilby enormt forbedrede sikkerhetsfunksjoner.

"Vi ser på Smart Dash som en del av kjernen i vårt digitale økosystem, og en flott måte å styrke våre sjåfører," sier Dorski. «Det vil gi dem overlegen tilgang til all slags relevant informasjon når de kjører, og støtte dem i å utføre andre typer oppgaver når de har parkert, via for eksempel Scania Driver App og My Scania. Disse løsningene er sammenkoblet, og tilbyr en virkelig produktiv brukeropplevelse.»

De nye generelle sikkerhetsforskrifter fra EU vil gjøre ulike sikkerhetsorienterte funksjoner obligatoriske for tunge nyttekjøretøy fra juli 2024. De nye forskriftene, UNECE R155 og R156, vil også gjelde for cybersikkerhetsteknologier, med mål å forhindre og redusere tukling med kjøretøy. Scania har utviklet en ny elektrisk systemarkitektur, felles for både lastebiler og busser. Denne nye arkitekturen muliggjør smartere og raskere kommunikasjon med høyere cybersikkerhet, og oppfyller de nye EU-kravene.

"For Scania sammenfaller de nye kravene med vår ambisjon om å skape en løsningsorientert digital struktur som støtter våre kunder på deres digitaliseringsreise," sier Dorski. «Det neste nivået av førsteklasses brukeropplevelser i lastebilbransjen vil fokusere mye på tilkoblede funksjonaliteter i og rundt lastebilen. Over-the-air oppdateringer og smarte tjenester på forespørsel vil skape nye muligheter for Scania-kunder, og gjøre driften deres tryggere og mer lønnsom med økt oppetid og effektivitet."

Scania er en ledende aktør innen aktive og passive sikkerhetsløsninger i lastebilsegmentet, med unike alternativer som de mye roste kollisjonsgardinene. Scania øker fokuset på aktive sikkerhetssystemer med ny generasjon kameraer, radar og sensorer. Innføringen av nye sikkerhets- og varslingssystemer vil bistå sjåfører med å unngå hendelser som ofte oppstår i travle og trange bymiljøer.

"Vi har lagt merke til økte kundeforventninger til sikkerhetsfunksjoner," sier Dorski. “Aspekter som påvirkning fra personbilsegmentet kan for mange ha vært en øyeåpner til å bli klar over hvor nyttige disse systemene er. Ikke bare vil de redde liv, de vil også bidra til å øke produktiviteten samtidig som de reduserer stressnivået og byrden til sjåførene.»

Scania-lastebileiere vil også kunne bruke smarte kart for navigasjonssystemer og for å ha glede av OTA-oppdateringer av lastebilens programvare, noe som igjen reduserer behovet for å besøke Scania-verksted for programvareoppdateringer. De ulike ytelsestrinnene til Smart Dash vil erstatte Scanias nåværende løsninger, og kan bestilles for lastebiler som skal produseres tidlig 2024.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
John Lauvstad, Director Sustainability, Marketing & Communication, Norsk Scania AS. Mobil: + 47 906 84 523. E-post: john.lauvstad@scania.com

Norsk Scania er Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1100 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2021 solgte selskapet transportløsninger for 6 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land.