Motiv fra britiske Amelia Beavis-Harrisons performance på Høstutstillingen.

Spør du om dette motivet på Høstutstillingen, får du sannsynligvis ikke svar

I løpet av de fem ukene Høstutstillingen vises på Kunstnernes Hus, vil du se tre personer som skiller seg ut i svarte gensere. De er del av en performance av kunstner Amelia Beavis-Harrison.

Britiske Amelia Beavis-Harrison, bosatt både i Oslo og Birmingham, er debutant på Høstutstillingen. Hun bruker terminologi fra Utlendingsdirektoratet (UDI) for å skape en performance hun har kalt Definition of Terms – et av de mer politiske verkene i årets utstilling.

Rom for samtale

Det er Høstutstillingens egne ansatte som deltar i Beavis-Harrisons performance. Publikum får se tre av dem i svarte gensere med UDIs definisjoner av begreper som alle er relatert til utestengelse fra Norge. Bare innimellom de ansatte gå i dialog med publikum om verket de er en del av; da lager de rom for samtale ved å sette seg ned med den som spør. Ellers blir publikum henvist til UDIs nettside.

– Verket er ment å skape rom for refleksjon, ifølge kunstneren.

– Å anerkjenne hva disse begrepene betyr for hver og en av oss, være bevisst våre privilegier.

Foto: Vegard Kleven/ NBK

Pressekontakt: Katrine Sviland