Arild Yttri foran verkene han viser på Høstutstillingen 2020.

«Arild Yttri er en mester og suveren utøver av den grafiske teknikken kobberstikk»

Høstutstillingens grafikkpris tildeles i år Arild Yttri, som juryen betegner som «en mester og suveren utøver av den grafiske teknikken kobberstikk».

Med stor detaljrikdom og en utrolig presisjon nedtegner kunstneren en serie løer fra Mørkrisdalen på Vestlandet.

«Løene er framstilt nøkternt observerende, uten romantisering og overdreven estetisering. Det handler om verdier; om det som var og som blir borte og glemt, og verdien av håndverket, kulturminner og hvordan historisk kunnskap forkastes til fordel for teknologiske nyvinninger», heter det i juryens begrunnelse.

Norske Grafikeres Fonds grafikkpris ble opprettet i 2015 for å øke interessen for, og utviklingen av, norsk grafikk. Prisen er på 50 000 kroner og blir hvert år tildelt en kunstner ved Høstutstillingen, som utmerker seg innen grafikkmediet.

«Kobberstikk er et håndverk som svært få behersker like godt som dette årets prisvinner. Og man kan si at denne teknikken er i ferd med å forsvinne, mye på grunn av den teknologiske utviklingen. Slik er situasjonen også for løene som er avbildet. De har også mistet sin opprinnelige funksjon, og derfor blitt dømt til forfall og glemsel. Gjennom denne svært passende kombinasjonen av teknikk og motiv får prosjektet en solid helhet som tar begge elementene fram i lyset», skriver juryen.

Styret i Norske Grafikeres Fond, og jury: Gro Finne. Petter Buhagen og Anne Myrseth.