Daisuke Kosugi er blant kunstnerne som får prosjektstøttetildelinger denne våren. Kosugi fikk Den franske pris for verket Leave Fucking <<Society>> Alone (2015), vist på Høstutstillingen 2017 (bildet).

Disse billedkunstnerne får prosjektstøtte våren 2019

Billedkunstnernes Vederlagsfond har to runder med tildelinger av prosjektstøtte i løpet av et år. Disse kunstnerne får støtte til kunstprosjekter denne våren.

Vederlagsordningene er opprettet dels på opphavsrettslig grunnlag, dels med kulturpolitisk begrunnelse. Dette er ordninger som skal sikre enkeltkunstnerne en kompensasjon for samfunnets videre bruk av deres arbeider. Billedkunstnernes Vederlagsfond består av visningsvederlag (kompensasjon for at kunstverket vises i allmennheten), KOPINOR- og Norwaco-midler. Tildelinger skjer i form av stipend og prosjektstøtte til kunstnere.