Fellesskapsprosjektet å Fortette Byen (FFB), Fantefølge, Odelsgut (2017–). Offentlig kunstverk i Kvam. Foto: Lars Tungen

Lansering og fest: Billedkunst nr. 4 – «Folket»

Kunstnernes Hus onsdag 12. september klokken 18.30:

Hva slags kunst er det folk flest ser? Det er kunsten som befinner seg i offentlige rom, på torv og gater – eller på sykehus, legekontor og skoler. Kunst man ikke planlegger å se, men som bare er der på livets vei. Hva slags betydning har egentlig denne kunsten? Hva slags språk har vi for den? Er det entreprenørskap, stedsutvikling og næring som ligger i bakgrunnen eller er det heller en dypere forståelse av mennesker og steder? Eller er det noe helt annen som kommer til syne?

Billedkunst diskuterer med tre kompetente aktører i norsk kunstoffentlighet. I panelet sitter Bo Krister Wallström (seniorrådgiver for produksjon i offentlige uterom, også kalt URO), Anne-Brit Gran (professor i kulturforståelse og kulturpolitikk ved Handelshøyskolen BI) og Rikke Kommissar, direktør ved Akershus Kunstsenter i Lillestrøm.

18:30: Mingel, mat og drikke
19:00: Samtale med Bo Krister Wallström, Rikke Kommissar og Anne-Brit Gran.
19:45: Pause og mingel
20:00: Oppsummering i panel og spørsmål fra salen

21:00–01:00: DJ Ida M, kjent fra blant annet kollektivet Too Many Girls, spinner opp til dans i foajeen til stengetid!

Velkommen til lansering av Billedkunst nr. 4 – «Folket», på Kunstnernes Hus onsdag 12. september klokken 18.30!

Norske Billedkunstnere (NBK) er fagorganisasjonen for profesjonelle billedkunstnere i Norge. NBK arbeider for å ivareta billedkunstnernes faglige, ideelle, økonomiske og sosiale rettigheter og interesser. NBK arrangerer Høstutstillingen – Norges største arena for presentasjon av norsk samtidskunst, og fungerer videre som innstillingsorgan for statlige og andre stipend- og støtteordninger for billedkunstnere. Norske Billedkunstnere eier og utgir fagbladet Billedkunst.