Mari Aarre har sagt opp sin stilling som daglig leder i Norske Billedkunstnere

Mari Aarre har valgt å si opp sin stilling som daglig leder i Norske Billedkunstnere. Siden hun ble ansatt i august 2016, har Aarre ledet organisasjonen i en periode med omfattende administrative og økonomiske endringer.

– Jeg søker meg nå tilbake til mer kunstfaglige utfordringer, sier Mari Aarre om valget om å forlate organisasjonen.

– Tiden i NBK har vært både givende og interessant. Samtidig legger jeg ikke skjul på at stillingen også har vært svært arbeidskrevende, med oppgaver som i stor grad har vært knyttet til organisatorisk opprydding på økonomisk og administrativt nivå, sier hun.

– Det føles likevel godt å vite at jeg nå forlater en organisasjon i positiv utvikling. Norske Billedkunstnere har et solid fundament, og ikke minst en dyktig og faglig sterk stab som jeg har opplevd som et godt, samarbeidende team.

Styreleder Hilde Tørdal uttaler at Aarre har vært en uvurderlig ressurs i tiden etter fjorårets organisasjonsgjennomgang, og i den påfølgende omstruktureringen av NBK.

– Vi skulle gjerne hatt med oss Aarre i den videre utviklingen av organisasjonen, men har full forståelse for at Aarre – som er kunsthistoriker – ønsker å jobbe mer kunstfaglig. Vi er svært takknemlige for opprydningsarbeidet som er blitt gjennomført på forbilledlig vis.

Styret i NBK er nå igang med prosessen med å rekruttere ny daglig leder.

Norske Billedkunstnere (NBK) er fagorganisasjonen for profesjonelle billedkunstnere i Norge. NBK arbeider for å ivareta billedkunstnernes faglige, ideelle, økonomiske og sosiale rettigheter og interesser. NBK arrangerer Høstutstillingen – Norges største arena for presentasjon av norsk samtidskunst, og fungerer videre som innstillingsorgan for statlige og andre stipend- og støtteordninger for billedkunstnere. Norske Billedkunstnere eier og utgir fagbladet Billedkunst.