Per Hess mottar Norges største kunstnerstipend

– Jeg er både dypt rørt og beæret. Dette er en tildeling stipendkomiteen gjør på fritt og selvstendig grunnlag. Det er ikke mulig å søke dette stipendet og jeg opplever at jeg tildeles en kunstpris – Norges største kunstpris for billedkunstnere, sier Per Hess.

I morgen blir han offisielt mottaker av stipendet som har en utbetaling på 400 000 kroner, under et lukket arrangement i regi av Norske Billedkunstnere på Kunstnernes Hus.

– Jeg opplever at jeg har blitt sett. Både mitt engasjement for kunst, kunstnere og samfunn, og min aktivitet som kunstner. Jeg er ikke uberørt av stipendiets størrelse. Det er første gang i mitt liv at en så stor sum har rast inn på min konto, som en jackpot fra himmelen. Jeg er en fattig gutt fra Kongsberg, og har underveis kjent på kroppen hva selv små summer kan bety og hva de krever av innsats. Beskjedne krav gir handlingsfrihet – en egenskap som har vært god for meg i mitt arbeid som kunstner, sier han.

Per Hess har sin utdanningsbakgrunn blant annet fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Kunstakademiet i Oslo. I løpet av et langt kunstnerskap har han vist evne til stadig fornying – fra det tradisjonelle maleriet han har beveget seg over til mer eksperimentelle installasjoner. I år stiller han ut på den prestisjetunge Venezia-biennalen.

Rune Brynestads Minnestipend er Norges mest høythengende stipend for kunstnere, og deles hvert år ut til en som har utmerket seg med et eksepsjonelt kunstnerskap. Det er opprettet av Billedkunstnernes Vederlagsfond til minne om Rune Brynestads (1935–1983) innsats for å virkeliggjøre fondet, og innstilles av stipendkomiteen for billedkunstnere.

Siden opprettelsen i 1987 har stipendet blitt tildelt en rekke fremtredende og folkekjære kunstnere, blant andre Bente Sætrang (2016), Hanne Borchgrevink (2015), Elisabeth Haarr (2014) og Morten Krohg (2012).

Norske Billedkunstnere (NBK) er billedkunstnernes interesseorganisasjon. NBK arbeider for å ivareta billedkunstnernes faglige, ideelle, økonomiske og sosiale rettigheter og interesser. NBK arrangerer Høstutstillingen – Norges største arena for presentasjon av norsk samtidskunst, og fungerer videre som innstillingsorgan for statlige og andre stipend- og støtteordninger for billedkunstnere. Norske Billedkunstnere eier og utgir fagbladet Billedkunst.