Glade kyr på kuslippet på Skjetlein vgs i 2017. Foto: Lars Stavnes

Åpen økologisk gård fortsetter fjorårets suksess

I fjor var 11 500 besøkende innom et av totalt 32 Åpen økologisk gård-arrangementer over hele landet. Påmeldinger for årets arrangementer åpner 23. februar med plass til 25 arrangører. Åpen økologisk gård er en unik mulighet for gårdbrukere til å skape en møteplass og åpne gården for et enda større publikum. Andelsgårder oppfordres til å delta.

11 500 besøkende

Åpen økologisk gård er et årlig arrangement i regi av Oikos – Økologisk Norge og Biologisk-dynamisk Forening som finner sted på våren og på sensommeren. I 2017 ble det arrangert 32 Åpen økologisk gård-arrangementer. Arrangementene var fordelt på 16 fylker, hvorav 10 av arrangørene var biodynamiske gårder og 10 var andelslandbruk. Flere av arrangementene ble avholdt under ØKOUKA. Kuslipp på Bygdøy Kongsgård i Oslo og på Skjetlein videregående skole på Leinstrand utenfor Trondheim trakk desidert flest publikummere, til sammen i underkant av 6000 besøkende, og totalt var 11 500 besøkende innom et Åpen økologisk gård-arrangement i fjor.

Opplevelser og kunnskapsformidling

Åpen økologisk gård er en arena for å skape entusiasme og formidle kunnskap om økologisk og biodynamisk matproduksjon og gårdsdrift gjennom sanseopplevelser. Som publikum og forbruker får man en større nærhet til hvor maten kommer fra og en forståelse for verdien av matproduksjon. På gården kan besøkende høre fortellinger fra bonden, kulturelle og faglige innslag, bli med på natursti for barn og voksne, hypping av poteter, oppleve smakfull mat og handle ferske økologiske og biodynamiske råvarer.

Oppfordrer andelsgårder til å delta

Oikos – Økologisk Norge og Biodynamisk Forening oppfordrer spesielt andelsgårder til å melde seg på Åpen økologisk gård. Andelslandbruk er en viktig bidragsyter for å spre kunnskap om produksjon av økologisk mat. Gjennom Åpen økologisk gård har man mulighet til å åpne gården for et enda større publikum, gi forbrukere mulighet til å få nærhet til og kunnskap om økologisk og biodynamisk produksjon i tillegg til å skape en møteplass mellom produsent og enda flere forbrukere. På Åpen økologisk andelsgård kan man legge til rette for å øke kunnskap rundt dyrking og gårdsdrift, og arrangere kurs og foredrag, markvandring og omvisning.

For mer informasjon og påmelding ta kontakt:
Marte Guttulsrød
Prosjektleder Åpen økologisk gård, Oikos – Økologisk Norge
marte@oikos.no / 99 47 91 70

Oikos – Økologisk Norge er en ideell medlemsorganisasjon som arbeider for å fremme økologisk mat og landbruk. Vi arbeider praktisk og politisk gjennom våre prosjekter og regions-, fylkes- og lokallag.