Deltakere på Landsmøte til Økologisk Norge 2024

Landsmøteuttalelse: Økologisk Norge krever et tallfestet mål for økologisk produksjon og offentlig innkjøp

Hvordan kan vi stimulere til økt etterspørsel etter norskproduserte økologiske varer? Dette spørsmålet stiller landbruksminister Geir Pollestad til landsmøtet i Økologisk Norge. Et betimelig spørsmål som åpner for mange muligheter.

Ambisiøse mål for økologisk produksjon og offentlige innkjøp av norsk økologisk mat er nødvendig for å bidra til et mer bærekraftig landbruk. Å satse på miljøvennlig og sunn økologisk mat har aldri vært viktigere. Vi trenger tydelige mål for offentlige økologiske innkjøp i for eksempel forsvaret, helse-Norge og andre statlige institusjoner. Vi må ha et konkret, tallfestet økomål, med årlige handlingsplaner, konkrete tiltak og midler til gjennomføring.

Pollestad understreker at matproduksjon er viktig for beredskap, verdiskaping og arbeidsplasser. Da må vi ta hele landet i bruk, samtidig som avtalepartene sikrer tilstrekkelige midler over jordbruksavtalen til lønnsom økologisk produksjon over hele landet.

Kommentarer fra Landsstyret og daglig leder:

• Et samlet landbruk er enige om at virkemiddelet for å oppnå mer økologisk er å sette seg et konkret prosentmål for produksjon. Vi trenger også mål for offentlig innkjøp av økologisk landbruk og mat, som vil kunne sikre bønders forutsigbarhet og mulighet til å satse på økologisk produksjon, sier Stina Mehus, styreleder i Økologisk Norge
  • Forutsigbarhet er nødvendig i hele næringa. Økologisk Norge støtter landbrukets felles krav om endringer i opptrappingsplanen. Sier Markus Lohne Hustad daglig leder i Økologisk Norge.

Markus Hustad

Leder Leder 24 12 41 09