Vinner av Meitemarkprisen 2024 Nina Berge Foto Malin Longva

Nina Berge er årets vinner av «Årets meitemark»

Prisen går til en person eller gruppe av personer som fremmer meitemarkens trivsel og utbredelse i Kongeriket Norge. Den eller de som tildeles “Årets Meitemark” har rett til å kalle seg “Hedersmeitemark” og kan tiltales som det samme. Hedersprisen "Årets Meitemark” deles ut en gang i året av Økologisk Norge

En verdig vinner

Nina Berge er en verdig mottaker av Økologisk Norges hederspris, Årets meitemark, og kan med rette kalle seg Hedersmeitemark.

Nina har mye til felles med meitemarken: Ustoppelig, utholdende, ikke alltid så synlig, men i sporene hennes gror det godt! Er det en som virkelig har gitt et helt livsverk til meitemarkens ve og vel må det være Nina Berge.

En unik formidler til både barn og voksne

Nina er et pedagogisk naturtalent som fanger og fenger. Med sine dype røtter i det alternative har hun samtidig hatt solid samarbeid med store institusjoner. Dette har gjort Nina til en unik formidler som hele livet har lært bort praktisk økologi til både barn, ungdom og voksne: Frøkurs, kompostkurs og dyrkekurs – i jord, i pallekarm og på balkong – for hagelag, studentlag og borettslag.

«Økologi er strøm av liv», sier Nina, og står stødig og bredbeint i økobevegelsens kjerneverdier. Strømmen av initiativer Nina har gitt liv til er mangfoldig som biologien selv.

Allsidig engasjement

Fra Smutthullet hjemmebakeri til Heliosbutikk på Grünerløkka, aktivisme i Hjelms gate til Biodynamisk gård på Sørum. Grønn Hverdag, Debio, Jordfabrikken, Majobo, Sinober naturbarnehage, lokal Agenda 21 og Linderud nærmiljøhage har alle blomstret takket være Ninas gnistrende engasjement. Hun har bidratt til etableringen av Oslo og omegn økologiske hagebrukslag og skolehager i Nittedal, Rælingen, Lillestrøm, Lørenskog og Oslo, Miniskolehagen og veiledningstelefon for økologisk hagebruk.

Nina har satt kompost på dagsorden i skolen, på renholdsverk og avfallsselskap fra Agder til Lofoten, holdt Søppelsafari og Tryllefabrikk. Med holdninga «If you can’t beat it, eat it» har hun også lært oss hvordan ugras kan spises heller enn å bekjempes.

Landsstyret i Økologisk Norge gratulerer med utmerkelsen!

Faktaboks:

Årets meitemark er Økologisk Norge sin hederspris som deles ut hvert år. Prisen går til en person eller gruppe av personer som fremmer meitemarkens trivsel og utbredelse. I år er den 33. gangen prisen deles ut.

Det at Økologisk Norge har delt ut denne hedersprisen i 33 år mener vi også viser at det økologiske har vært en inspirasjon for arbeidet som er gjort innen jordhelse. Som nå også har blitt svært viktig for hele det norske landbruket.

Her er link til tidligere vinnere av hedersprisen;

Økologisk Norge er landets største ideelle organisasjon for både deg som dyrker og spiser økologisk.Vi jobber praktisk og politisk for mer økologisk mat og landbruk i Norge.

Markus Hustad

Leder Leder 24 12 41 09