Åtte steder utenfor allfarvei i Sverige

Åtte steder utenfor allfarvei i Sverige

Når reiser til Sverige igjen står på agendaen og myndighetene gir oss tillatelse til å krysse grensene, venter det mange flotte perler utenfor turistløypa i nabolandet.

Sverige er et stort land - med nok av plass. Her finnes det drøssevis med fine steder å besøke som du kan ha nesten helt for deg selv. Under tipser vi deg om en rekke fine steder som ligger litt utenfor allfarvei.

Turkist gruvevann i Östra Silvberg

Östra Silvberg som er en del av Silverringen i Dalarna. Foto: Gomer Swahn/VisitDalarna

I Dalarna finner du Silverringen, en kulturrute som går gjennom det tidligere gruveområdet i Silvberg og Säters. Før du begir deg ut på tur, så sørg for at du tar et besøk innom SkedviBröd i Stora Skedvi, slik at du sikrer deg godsakene til rasten underveis.

Silverringen består av fem severdigheter som er verdt å besøke. Et av stoppene på kulturruten er Östra Silvberg, en tidligere sølvgruvehvor gruvehullet nå er fylt med turkist vann som speiler seg mot himmelen og skogen. Vannet ved ÖstraSilvberg er ikke bare et fint badevann, men også enpopulærplass for grottedykking. Gruven er en av Sveriges eldste gruver og dens storhetstid var på slutten av 1400-tallet.

Spektakulær utsikt på Ärtknubben

Utsikt over Dalarna fra Ärtknubben. Foto Anna Holm/Visit Dalarna

Utsikten fra Ärtknubben utenfor Bjursås i Dalarnaer spektakulær, her skuer du utover ruvende berg, glitrende vann og milevis med skoger. På toppen befinner du deg bare 450 meter over havet,likevel føles det ut som du står på toppen av et høyt fjell. Den 35 km lange vandringsstien,Vildmarksleden, går gjennom naturreservatet der Ärtknubben ligger, og det er flere flotte stier du kan følgeopp til toppen. Underveis på ruten ligger det også mange fine overnattingsplasser, som blant annetgapahuker, hvor du kan sove med beskyttelse fra vær og vind.

Glommen – en uoppdaget kystperle

Glommen havn. Foto: Marie Hivdi

Innrammet av åpent hav og vakre solnedganger ligger Glommen i Halland, en lite utforsket perle. I den koselige lille fiskehavnen er livet helt fritt for stress og mas. Nord i Glommen ligger sandstranden, som passer perfekt for barnefamilier med sin langgrunne strand og bølgende sanddyner. Den finkornede sandstranden egner seg godt til bygging av sandslott, skjellsamling i fjæra eller for lange avkjølende bad i sommervarmen. Fra stranden går det en fin sti bort til den lille fiskehavnen, og ønsker du å utvide turen kan du stikke innom MorupsTånge, det vakre naturreservatet med et 26 meter høyt fyr fra 1841, som ligger like i nærheten.

Piknik i historisk setermiljø i Dalarna

Ärteråsen fäbod i Furudal. Foto: Lotta Backlund

Ärteråsen fäbod, som ligger like nord for Furudal i Dalarna, er en perfekt plass for piknik. En fäbod er en seter hvor dyrene går på sommerbeite. Fyll ryggsekken med godsaker fra lokale produsenter, som for eksempel Korvfabriken i Skattungbyn, BjörgårdenSyltmakeri i Gärdsjön eller bakevarer fra Snitths håndverksbakeri. Ärteråsen er Sveriges best bevarte fäbod-miljø og ligger idyllisk til ute i skogen. De gamle setrene har aner tilbake til 1400-tallet, men hadde sin storhetstid på midten av 1800-tallet. Da fantes det 22 ildhus, 36 brukere av fäboden og et par hundre dyr som beitet i området. I dag er det 12 ildhus igjen, og fortsatt kuersomgresser i området om sommeren.

Fredfull vandring i naturen på Kungsjölederna

Vandringstiene Kunsjöladerna i Halland tar deg gjennom et vakkert landskap. Foto Sandra Arntsberg

På nylige innviede Kungsjölederna, like nord for byen Varberg, kan du vandre i den herlige naturen og nyte vakker utsikttil skog og sjøer. Her er det mange fine rasteplasser for hvile og piknik underveis. Du kan velge mellom flere ulike turforslag i det naturskjønne området.

Friluftstur i naturreservatet Virsehatt

Rast med kanelboller og kaffe på Virsehatt. Foto: Agneta Kristiansson.

70 meter over havet ligger Virseberget med flott utsikt over landskapet rundt. Hit kommer du via trapper i terrenget. Turen er lite utfordrende og passer for de fleste. På Virsehatt finnes det også ruiner av en gammel borg fra jernalderen. Fjellet er lokalisert i Hallands første naturreservat, som ble innviet i 1936. Hvis du tar med barna på tur, kan dere komplementere gåturen med en digital skattejakt.

Opplev Europas største innsjøskjærgård

Foto øverst til venstre: Lurt Elijo. Foto nederst til venstre: A Ottosson. Foto til høyre: Lurö natur og kulturforening.

I Vänern, Sveriges største innsjø, ligger skjærgården og øya Lurö. Det finnes totalt 600 øyer i skjærgården, men Lurö er den eneste som er bebodd året rundt. På øya kan du vandre langs stier i grønne skoger, og langs klipper med panoramautsikt over vannet. Øya huser to mil med vandringsstier, og sporene etter Lurös rike historie er godt synlig i landskapet. Ruiner etter klosterkirken, teglsteinsovner og en skole er bevart fra den tiden da Lurö var et sentrum i Värmland. Skjærgården i Lurö er kjent for sin vakre natur og særegne fauna. Du kommer deg dit med båt fra Ekenäs og Värmlandsnäs på fastlandet.

Oppdagelsesferd i Värmlands gamle gruver

Den tidligere gruven Tilas Stoll i Värmland. Foto: Linda Akerberg

På Högerbergsfeltet i Värmland, regionen som grenser til Norge i sør, finnes det en gruvegang som du kan utforske fra innsiden. Tilas Stoll er opprinnelig fra 1767 og gruven har tidligere vært brukt til å utvinne malm og andre mineraler. Ordet stoll betyr en skrå gruvegang som strekker seg fra en fjellside og mot en gruvesjakt. Tilas Stoll er ca. 25 meter lang og er åpen igjen for allmennheten etter flere års restaurering.