Bildet er arrangert.

Trygghet i Oslo Taxi

I september ble en av våre sjåfører alvorlig skadd etter en voldshendelse i Jens Bjelkes gate på Tøyen. Heldigvis var det flere vitner til hendelsen, og sjåføren fikk raskt hjelp. I Oslo Taxi har vi stort fokus på sikkerhet og det er viktig for oss at alle sjåfører føler seg trygge og ivaretatt når de kjører hos oss.

Livsviktig alarm

Det er Arbeidsgruppa for beredskapen i Oslo Taxi som informerer, ivaretar, følger opp og sørger for sikkerheten til alle i bedriften. De organiserer bakapparatet som skal sørge for raskest mulig hjelp. Tore Løkkeberg og Kristin Gregersen i Arbeidsgruppa forteller hva som kan gjøres for å unngå alvorlige hendelser:

- Noe av det viktigste man kan gjøre er å sjekke utstyret sitt. Alarmanlegget er det kritiske og når man utløser alarmknappen så utløses også hjelpen, sier Tore.

Kristin forklarer at dersom en sjåfør er i en utrygg situasjon og får utløst alarmen, trenger ikke han eller hun å oppsøke hjelp, fordi hjelpen vil oppsøke sjåføren. Alarmen setter sjåfør i kontakt med sentralen som sitter på informasjon om hvor han eller hun befinner deg, og de kan dermed sende hjelp med en gang.

- Vi ser også at bilkamera fungerer preventivt. Bilkameraet er godt synlig for passasjeren, og vi ser at det hindrer uønskede hendelser. I tillegg oppfordrer vi alle våre sjåfører vi har innom på kurs om generelt å forsøke å styre unna konflikter, forteller Tore.

Hvis uhellet er ute

Selv om man tar alle forhåndsregler, kan man aldri vite når uhellet skulle være ute. Hvis en av våre sjåfører blir utsatt for en voldshendelse, vil de få tett oppfølging. Målet er at den som har blitt utsatt for noe skal ta minst mulig skade av situasjonen og komme fortest mulig tilbake i arbeid. Da er det viktig at personen får rask og riktig hjelp.

– Beredskapsgruppa er tilgjengelige døgnet rundt, og er ofte blant de første på stedet. Vi fokuserer på tett oppfølging da vi tror det er betryggende i en sårbar situasjon å se kjente ansikter og vite at man blir tatt vare på. Beredskapsgruppa og/eller Støttegruppa er med på sykehuset. Støttegruppa kan komme på hjemmebesøk og bistår i eventuelle rettssaker og politiavhør. Alle som blir utsatt for noe kommer til møte med oss i Arbeidsgruppa, og alle får tilbud om psykolog. Videre har vi også bistandsadvokat og egen advokat for trafikksaker, sier Tore. - Ingen skal være alene.

Unik beredskap

Tore og Kristin kan fortelle at beredskapen i Oslo Taxi er helt unik. – Trolig er ingen bedre enn oss på dette. Dette fikk vi bevis for nå under den siste voldsepisoden. Den 18. september gikk alt «på skinner», og vi kan takke både vitnene og den gode beredskapen vår for at alt gikk så bra som det faktisk gjorde.