SATS ELIXIA lanserer ny medlemsmodell i hele Norden: Snur treningsbransjen på hodet

- Du betaler kun for det du bruker; skal du trene i studio så betaler du for det, og så kan du legge til gruppetrening, nisjeprodukter, barnepass og annet etter behov. Vår styrke er at vi har et enormt utvalg treningsprodukter innenfor samme kjede og gjennom denne modellen gir vi en fleksibilitet til kundene våre som ingen andre kan gi, sier Olav Thorstad, konsernsjef i SATS ELIXIA og eierselskapet Health & Fitness Nordic Group AS.

En del av endringen er at man også legger til spesialiserte produkter innenfor yoga, høyintensitetstrening og funksjonell trening.

– Vi ser at denne trenden er økende og har utviklet spesialiserte konsepter som våre medlemmer kan abonnere på. Målsettingen er et medlemskap i SATS ELIXIA som dekker ditt behov for trening til enhver tid ved at du kan legge til og trekke fra elementer på en måneds varsel, sier Thorstad.

Treningskjeden har gjennomført et pilotprosjekt i Bergen og et i Gøteborg for å prøve ut den nye modellen. Begge pilotprosjektene ga svært positive resultater. Medlemmene som har prøvd den nye modellen er mer aktive og trener dessuten mer variert. For eksempel trener aktive HiYoga-medlemmer i Bergen i gjennomsnitt 2,5 ganger i uken og mer enn 70 prosent av dem trener også på noen av SATS ELIXIAs andre gruppetreningstimer.

Den nye modellen tiltrekker seg også nye medlemmer. I løpet av de første 4 månedene etter full lansering i Bergen er medlemsrekrutteringen økt med 14 prosent sammenlignet med samme periode i 2015. Tilsvarende tall for den første måneden i Finland og Gøteborg er henholdsvis 23 prosent og 11 prosent.

- Vi vet at dette er riktig å gjøre, selv om det er krevende å endre hele medlemsmodellen vår i tre land. Konsekvensen er at vi nå kan konkurrere både mot billigsenteret på hjørnet og mot de aller dyreste og mest avanserte nisjeaktørene, sier Thorstad.

Den nye medlemsmodellen ble innført i Finland i høst, og i januar 2017 står Norge og Sverige for tur. Nye medlemmer vil kunne nyte godt av valgfriheten fra 1. januar, mens eksisterende medlemmer kan endre sine nåværende medlemskap fra 1. februar.

For mer informasjon, kontakt:

Olav Thorstad, konsernsjef i SATS ELIXIA og Health & Fitness Nordic Group AS,

+47 932 56 886 olav.thorstad@satselixia.no

SATS og ELIXIA fusjonerte i 2014 og skapte en ledende treningssenterkjede med en visjon om å spille en viktig rolle for helsen og livskvaliteten til mennesker i Norden.

SATS- og ELIXIA-sentrene våre tilbyr moderne og funksjonell individuell og personlig trening samt gruppetrening i de største byene i Norge, Sverige og Finland. Vi ønsker også å hjelpe medlemmene til å trene utenfor sentrene, ved hjelp av et bredt utvalg av digitale verktøy. Vi jobber aktivt med nyskaping i markedet vårt og lanserer hele tiden nye produkter og teknologier.