SATS inviterer til utendørs kamikazetrening

Japansk Tabata er siste trend innen intervalltrening. Full gass i 20 sekunder fulgt av ti sekunders hvile før du kjører for fullt igjen. Dette sørger for et kraftig løft av pulsen og utfordrer musklene til det ytterste Brukes av toppatleter i hele verden.

- Dette er en veldig bra måte å komme i bedre form på en rask og effektiv måte, påpeker produktsjef i SATS Norge, Halvor Lauvstad.

Full gass i 20 sekunder
Tabata er en effektiv crosstraining-klasse som nå kjøres utendørs med SATS-instruktører. Tabata har røtter fra Japan, og er kort fortalt intervalltrening med korte intervaller (20 sekunder jobb og 10 sekunder pause), og vi kjører åtte intervaller på hver øvelse – åtte øvelser. En fullverdig økt inneholder i tillegg oppvarming og nedtrapping.

- Korte tidsintervaller gjør det mulig å trene med svært høy intensitet slik at hele kroppen utfordres maksimalt.

Sprer seg raskt
Konseptet sprer seg som ild i tørt gress over hele verden, og SATS forventer høyt trykk på timene. De enkle basisøvelsene gir bedre kondisjon og utholdende styrke. Dette er en tøff klasse for de som liker utfordringer.

- Tabata utfordrer de aller tøffeste, men alle kan delta og få veldig bra utbytte av denne treningsformen.

For ytterligere informasjon, kontakt kommunikasjonssjef i SATS, Lars-Einar Petterson på  +47 93448827.

Om Tabata:

Navnet Tabata kommer fra den japanske forskeren Izumi Tabata. Han har utviklet treningsformen sammen med sine kolleger ved National institute of Fitness and Sports i Tokyo. Det unuike er at man kombinerer både aerob og enaerob trening i samme økt. Dette er ellers vanskelig å kombinere, men forskerne har funnet den perfekte ballansen mellom arbeid og hvile.