SATS setter fokus på hjertestans og livredning i ny gruppetreningstime

Tusenvis av nordmenn får hjertestans hvert år, og svært mange får livreddende førstehjelp av tilstedeværende. På SATS har flere liv blitt reddet gjennom årene av ansatte som har solid kunnskap om hjerte- og lungeredning. En av de som er blitt reddet er Frode, som i 2010 fikk hjertestans under en treningsøkt på SATS Vestkanten. 13 år senere fortsetter Frode å trene på SATS og han møter stadig på de ansatte som reddet livet hans den dagen.

Nå setter SATS fokus på hjerte og lungeredning i en ny gruppetreningstime, navngitt «No Pulse». «No Pulse-CPR Training» gir medlemmer viktig innføring i hvordan man skal handle om noen får hjertestans. Målsetningen er å skape trygghet hos medlemmer om en ulykke skulle inntreffe og å senke terskelen for å melde seg på kurs ved å tilby dette som en gruppetime i et miljø der medlemmer allerede er vant med å booke inn planlagte treningsøkter.

- Hjerte- og lungeredning har alltid vært en viktig prioritering for SATS, og hvert år utdanner vi over 1000 ansatte i både hjerte-lungeredning og bruk av hjertestarter. Det vil alltid være en ansatt på et SATS senter som er trent i å kunne gi livreddende førstehjelp og alle sentre har en hjertestarter som sammen med rask handling kan redde liv. Nå får alle medlemmer muligheten til å øve på disse viktige ferdighetene, sier Wenche Evertsen, Country Manager i SATS Norge.

På timen vil man få innføring av grunnleggende livreddende førstehjelp med praktisk trening på dukker og bruk av hjertestarter. I tillegg vil det også tilbys gratis digital førstehjelpsveiledning for både medlemmer og ikke medlemmer i hele oktober.

- Kombinasjonen av kursing og det å øve sammen med andre på senter er viktig for å skape trygghet hos ansatte og medlemmer om en ulykke skulle inntreffe. Regelmessig opplæring i hjerte- og lungeredning har derfor høy prioritet hos oss, fortsetter Evertesen.

Om No Pulse
I oktober har alle SATS-medlemmer mulighet til å melde seg på et introduksjonskurs i hjerte- og lungeredning på utvalgte SATS sentre i Norden. Medlemmer melder seg på der man ellers melder seg på gruppetimer, på nett eller i SATS-appen. Alle medlemmer og ikke medlemmer får også tilgang til gratis online veiledning i førstehjelp.

Fra Norsk hjertestansregister
I 2022 ble det registrert at 3881 personer ble forsøkt gjenopplivet etter plutselig uventet hjertestans utenfor sykehus. Svært mange får HLR av tilstedeværende før ambulansen kommer frem, i 2022 var dette hele 83 %.

We have a strong vision to improve people's quality of life and play a significant role for public health in the Nordics.

At our facilities you will find cutting-edge studio facilities for individual training, the broadest selection of group training with superior programming, and highly qualified personal trainers for individual coaching. We also have a strong focus on supporting our members through online training and digital tools for when they are not able to physically visit our club facilities.

SATS group is the leading provider of fitness and training services in the Nordics with 273 clubs in Norway, Sweden, Finland, and Denmark. We have 715 000 members and 9 000 employees who is committed to motivate as many people as possible to an active lifestyle.