Valles populære paradesang «Vi elsker snø», som ble lansert i 2013, har hatt nesten 15 millioner visninger på YouTube.

I forkant av den Internasjonale Barnedagen 2023: SkiStar hyller barnekonvensjonen, inspireres til en aktiv fremtid og sammen for hvite vintre.

I forkant av årets Internasjonale barnedag 20. november ønsker SkiStar å fremheve barnekonvensjonen og de viktige teamene som former barnas fremtid der helse og bærekraft er viktige deler. I 10 år, siden 2013, har SkiStar arbeidet aktivt for å skape og utvikle et barnekonsept som skal være en inspirasjonskilde for barn. Snømannen Valle, som har blitt svært populær blant både barn og foreldre, oppmuntrer til læring om dyr og natur, fysisk aktivitet og trivsel. Valle har blitt et elsket forbilde for barn, spesielt innenfor temaer som berører barns trivsel på flere plan, og ikke minst klimaspørsmålet.

World Children's Day er en global dag for å feire og fremme barns rettigheter. Det er en dag der vi kan reflektere over hvordan vi kan skape en bedre fremtid for barna våre. SkiStar ønsker å bruke denne dagen som en mulighet til å fremheve barnekonvensjonen og spre bevissthet om betydningen og det arbeidet SkiStar gjør gjennom barnekonseptet med Valle i spissen.

– Vi er stolte over å kunne bidra til barnas fremtid gjennom vårt barnekonsept og snømannen Valle. Ved å oppmuntre barn til å lære, bevege seg og ta vare på deres velvære, ønsker vi å være en inspirasjonskilde for barn. Aktivitet og snø er vår kjerne. Med lanseringen av en remix av barnas favorittsang «Vi elsker snø» ønsker vi å heve viktigheten av å jobbe sammen for hvite vintre og skape håp og glede for fremtiden, sier Fanny Sjödin som er bærekraftsjef hos SkiStar.

Valles populære paradesang «Vi elsker snø», som ble lansert i 2013, har hatt nesten 15 millioner visninger på YouTube, og på Spotify har sangen mange tusenvis avspillinger. Det finnes en rekke aktiviteter og opplevelser innenfor rammen av barnekonseptet, med blant annet Valles skiskole som hver vinter har 40 000 elever. Valles skiskole er et eksempel på at det finnes flere formål med barneaktivitetene. I Valles skiskole lærer barna selvfølgelig om skikjøring, men de lærer også om kjøreregler som gjør barnet til en tryggere skikjører og en god skikamerat. Om sommeren finnes Valles egen barneklubb der barna lærer seg om fjell dyr, planter og hvordan vi tar vare på oss selv og naturen vår gjennom lek, samarbeid og Valles lystbetonte utfordringer og oppdrag.

– Alle opplevelsene vi tilbyr innenfor rammene av barnebegrepet har et bærekraftig formål. Med Valle som forbilde skal vi skape minneverdige fjellopplevelser året rundt som bidrar til samfunnsnytte. Barnekonseptet er en viktig del av vårt arbeid for helse, miljø og samfunnsansvar, sier Fanny Sjödin, sjef for bærekraft i SkiStar.

Valles og barnas kjærlighet til snø:

Barnas klemmer skapte snømagi, og det var slik Valle ble til. Valle kan aldri smelte, han er laget av barnas kjærlighet, av magisk kosesnø. Valle snakker snøisk, og Valles beste venner hjelper Valle med å nå ut med hans viktige budskap.

Valle og bærekraft:

Musikk og dans har vært grunnlaget for barnekonseptet siden starten i 2013. I forbindelse med den Internasjonale barnedagen 20. november lanseres en ny remix av Valles populære paradesang «Vi älskar snö» for å rette søkelyset mot viktigheten av barns helse og snøens betydning. Låten blir tilgjengelig på Valles spilleliste på Spotify 20. november.

Valle bryr seg om dyr og natur, og gjennom manifestet «Miljøvennlig med Valle» er det fokus på 20 kjappe og enkle tips fra Valle – 10 for vinteren og 10 for sommeren.

Valles Hygglo er en serie på ti episoder der læring og humor står i fokus. I Valles Hygglo tas viktige verdier og budskap til neste nivå på barnas premisser. Barneprogrammet Valles Hygglo finnes i Valles app og på YouTube..

Tren med Valle er et knippe med enkle treningsprogrammer på fem minutter med herlig musikk, utviklet sammen med Susanne Wolmesjö, administrerende direktør og grunnlegger av Education in Motion, for å inspirere til bevegelsespauser og dermed styrke barns velvære og helse. Tren med Valle er tilgjengelig i Valles app og på YouTube

Med fokus på matglede finnes spillet Valles kjøkken i Valles app – et spill der barn lærer om mat, næring og tallerkenmodellen på en morsom måte. Valle vet at kroppen trenger næring for å føle seg bra, og at det derfor er bra å spise litt av hver av de ulike delene i tallerkenmodellen. Spillet kan også brukes i klasserommet for å inspirere til et sunt kosthold.

Om barnekonvensjonen:

Barnekonvensjonen er en rettslig bindende internasjonal avtale som fastsetter at barn er individer med egne rettigheter, ikke foreldrenes eller andre voksnes eiendeler.

31. Konvensjonsstatene anerkjenner barns rett til hvile og fritid, til lek og rekreasjon tilpasset barnets alder.

Fanny Sjödin, bærekraftsjef SkiStar

Tlf.: 070- 929 32 86